5 věcí, které si musíte dohodnout při spolupráci s UGC tvůrcem

  • Datum 4. 4. 2024
11 minut čtení

UGC spolupráce jsou aktuálním hitem marketingu. Zkratka znamená User Generated Content, tedy obsah vytvářený uživateli. Jedná se o nízkonákladovou formu marketingu, která funguje hlavně na sociálních sítích typu Instagram a TikTok. Není proto divu, že se do UGC pouští stále více značek i v českých vodách. V dnešním článku se podíváme na to, co si s UGC tvůrci nesmíte zapomenout dohodnout.

Jak funguje UGC spolupráce?

Značky doposud využívaly hlavně influencery, tedy známé osobnosti na sociálních sítích. Ti obvykle dostali za úkol vytvořit fotku nebo video s produktem a odprezentovat ho na svých sítích vlastní komunitě.

Nyní se však prostor pro spolupráce otevírá běžným spotřebitelům a testerům, tedy tzv. UGC tvůrcům. Ti nejsou nijak známí, nemají ani silné sociální sítě, ale jejich síla je v důvěryhodnosti nízkých nákladech.

UGC tvůrce pro vás vytvoří fotky nebo videa na míru vaší značce, a to podle vašeho zadání. Výsledný obsah se pak prezentuje hlavně na vašich sítích nebo webu. UGC tvůrci jsou vlastně takoví levnější herci, velmi často jim totiž stačí jen produktová odměna. Za málo peněz tak získáte hodně muziky v podobě autentického obsahu, který může mnohým připadat důvěryhodnější než video influencera.

Nespornou výhodou UGC obsahu je i to, že vám někdo vytvoří výstupy, kterými můžete zaplnit vlastní sítě. Nemusíte si tak lámat hlavu s tím, co na ty socky pořád dávat. Vzpomeňte si, kolikrát jste museli přemlouvat lidi v týmu, aby vám něco řekli na video, protože jste chtěli značku autenticky komunikovat pomocí vlastních zaměstnanců. Nyní se vám o to postarají vaši zákazníci.


Musíte mít s UGC tvůrci smlouvu?

Malé značky si UGC spolupráce domlouvají většinou po e‑mailu nebo v inboxu konkrétní sociální sítě. Na jednu stranu je to pochopitelné, protože s tím značka nechce mít moc práce.

Na druhou stranu je to velmi nerozvážné, protože hrozí, že s obsahem nebudete moci neomezeně pracovat

UGC tvůrce vám musí dát:

  1. Licenci k výstupům – k tomu, abyste fotky či videa mohli používat, dál je upravovat nebo je poskytnout někomu dalšímu (např. v rámci skupiny vaší značky).
  2. Svolení s použitím jeho osoby – ve videu se objeví podobizna tvůrce, jeho hlas a možná i jméno – proto vám musí dát svolení s použitím těchto osobnostních prvků.


Smlouva s UGC tvůrcem je proto naprosto nezbytná, pokud nechcete mít svázané ruce. Nemusí jít o žádný elaborát na 10 stran, ale o srozumitelný a přehledný dokument, který prakticky shrne ty nejzásadnější věci


Co si upravit ve smlouvě s UGC tvůrcem

Jdeme na slíbených 5 tipů:

1. Co se bude tvořit

Vaše dohoda s tvůrcem by měla obsahovat velmi přesný popis výstupů, které má tvůrce vytvořit. A nedoporučujeme to odbýt slovy „tři fotky“, „jeden reel“ nebo „článek“. U fotek i videí si určete přesný formátrozměry, u videa zase stopáž, u článku délku.

 U všech výstupů si předem domluvte obsah:

  • Jak přesně má být vidět produkt? Má být vidět logo?
  • Musí tvůrce zmínit nějakou specifickou funkci nebo vlastnost?
  • Co tvůrce zmínit nesmí?
  • Má být video unboxing, nebo recenze?
  • Může tvůrce zmínit i negativní vlastnosti produktu?
  • Jaké má být celkové vyznění videa? Máte nějaký moodboard?
  • Jak chcete, aby tvůrce značku komunikoval? Máte nějaký brand manuál?
  • Je součástí práce tvůrce i retuš, color grading nebo jiná postprodukce?

Nezapomeňte, že u UGC tvůrců si můžete víc diktovat. Na rozdíl od influencerů, kteří budou výstupy vždy přizpůsobovat své komunitě, je UGC tvůrci dělají jen pro váš brand, a tudíž si obsah můžete přizpůsobit více svým potřebám.

2. Co a kdy se odevzdá

Není úkol bez deadlinu. Stanovte si proto, kdy vám tvůrce odevzdá výstup ke schválení a kdy nejpozději chcete mít finální výsledek u sebe.

Výstupy se obvykle odevzdávají tak, že vám je tvůrce nahraje na nějaké úložiště nebo pošle e‑mailem. Trvejte na tom, aby vám tvůrce kromě hotových zeditovaných výstupů zaslal i RAW formáty či zdrojová data k výstupům, abyste s nimi případně mohli dál pracovat.

3. Jakou odměnu dostane UGC tvůrce

 Při odměňování tvůrce se můžete vydat dvěma cestami nebo jejich kombinací:

  1. Produktová odměna – pokud máte hodnotný produkt, velká část tvůrců vám výstupy poskytne jen za produkt zdarma.
  2. Finanční odměna – u pravidelné a pracné tvorby nebo pokud je UGC tvůrce již zkušený, můžete přistoupit k odměně v penězích.

Nezapomeňte si sjednat, kdo hradí případné další náklady – například pokud za vámi UGC tvůrce cestuje, pokud využívá studio nebo nějakou speciální techniku. Zpravidla toto necháváme na tvůrci, který tvoří vše na vlastní náklady.

4. Licence a svolení

Jak už jsme uvedli výše, nejdůležitější a bohužel nejvíce opomíjenou částí dohody mezi značkou i UGC tvůrcem je chybějící licence na výstupy a svolení s použitím jejich osobnostních prvků.

Smlouva proto musí stanovit, že výstupy můžete jakkoliv neomezeně používat, zveřejňovat, upravovat a poskytovat komukoliv dál, třeba vašim francouzským kolegům nebo agentuře, která z výstupů zpracuje kampaň.

Dojednáte si také, co s výstupy smí dělat samotný tvůrce. Můžete mu třeba dovolit používat video u sebe na sítích, ale nesmíte ho nechat výstupy prodat jiným značkám.

Svolení zase musíte získat proto, abyste mohli používat obličej a jiné osobnostní prvky tvůrce. Svolení doporučujeme časově omezit. Pokud z UGC tvůrce chcete udělat tvář své značky, možná bude rozumné nastavit, aby se nemohl stát tváří vaší přímé konkurence. 

5. Co když UGC tvůrce něco pokazí?

Představte si, že vám tvůrce připraví skvělé video s chytlavou písní a vy ho zařadíte do všech svých reklam. Po roce se vám ozve autor písničky, že neoprávněně používáte komerčně jeho píseň v reklamě a bude po vás chtít finanční náhradu.

Anebo situaci, kdy vám tvůrce připraví video, na kterém bude produkt předvádět se svojí kamarádkou. Kamarádka ale den po spuštění kampaně řekne, že na videu vlastně být nechce a napíše vám, ať video stáhnete, že neoprávněně používáte její obličej.

Na všechny takové případy musí smlouva myslet taky a tvůrce se vám musí zaručit, že má tohle pod palcem. Jinak vám zaplatí smluvní pokutu a nad to jakoukoliv vzniklou škodu. Smluvní pokutu si můžete domluvit i za nedodržení termínů či jiných povinností, které jsou pro vás zásadní.

Doporučujeme si domluvit také postup reklamace výstupů. Pokud výstupy nebudou odpovídat zadání nebo budou nekvalitní, vyhraďte si možnost např. chtít do 5 dnů výstupy opravit, případně chtít slevu nebo odstoupit od smlouvy.

O běžné právní náležitosti smlouvy jako její trvání, výpovědní dobu, mlčenlivost či jinou podobnou zábavu už se vám postarají právníci. Výše zmíněných pět tipů jsou ale věci, které jsou pro UGC spolupráce naprosto esenciální a vždy na ně při domluvě s tvůrci myslete.


Pokud byste potřebovali se smlouvami s influencery nebo UGC tvůrci pomoci, určitě se na nás obraťte. Připravíme vám jednoduchou smlouvu, které budete rozumět.

Můžete nás kontaktovat na napistenam@elegal.cz nebo rovnou zavolejte na 255 758 595.

Štítky

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X