5 tipů, jak na srovnávací reklamu

  • Datum 13. 10. 2025
5 minut čtení

To, že je srovnávací reklama zakázaná, je mýtus. Srovnávací reklama je povolená, ale podléhá jasným pravidlům. Když je nedodržíte, může jít o nekalou soutěž, a i dobře míněná kampaň se může obrátit proti vám.

Co je srovnávací reklama?

Srovnávací reklama je taková reklama, která přímo nebo nepřímo odkazuje na konkrétního konkurenta a srovnává vaše služby nebo zboží s konkurenčními.

Je přitom jedno, jestli jen srovnáváte v textu copy na sociálních sítích své zboží s konkurencí anebo jste připravili tabulku se spoustou srovnávaných parametrů. Právo totiž chápe reklamu velmi široce, reklama je jakákoliv komunikace, která má za cíl prodat produkt nebo službu. 

Kdy je srovnávací reklama dovolená?

Srovnávací musí být faktická, férová a ověřitelná. Jak na to? 

1. Nesmí být klamavá

Všechna tvrzení musí být pravdivá a doložitelná. 
Pokud uvedete, že „vaše svetry obsahují větší podíl vlny“, musíte být schopni to prokázat. 
Jakýkoliv neověřitelný nebo zavádějící údaj může znamenat porušení zákona.

2. Musí srovnávat srovnatelné

Srovnávat můžete jen produkty nebo služby, které slouží stejnému účelu a cílí na stejného zákazníka. 
Například srovnávat cenu levného sýra privátní značky supermarketu a farmářského sýra s lanýži z Francie srovnatelné nesrovnává.

3. Musí jít o podstatné a ověřitelné vlastnosti

Reklama se musí zaměřit na klíčové faktory, které jsou pro zákazníka relevantní při nákupním rozhodování. Třeba na cenu, složení, kvalitu materiálu, dostupnost služby, reakční dobu nebo rozsah podpory.
Subjektivní hodnocení jako „praktičtější obaly“ nebo „nejlepší klientská péče“ do srovnávací reklamy nepatří. 

4. Nesmí konkurenci znevažovat 

Srovnání může ukázat, že vaše řešení je výhodnější, ale nesmí být formulováno tak, že konkurenta shazuje nebo mu přisuzuje negativní vlastnosti. 
„Nákup na týden v našem supermarketu je o 1239 Kč levnější než u konkurence“, je v pořádku. „Nenakupujte předražené potraviny v supermarketu XY“ už ne.

5. Nesmí působit dojmem napodobení

Reklama nesmí vyvolávat dojem, že nabízíte stejný produkt nebo službu jako konkurence. 
Zákazník musí jasně poznat, že jde o jinou značku. 

Co hrozí za porušení pravidel

Pokud konkurence vyhodnotí vaši reklamu jako nekalosoutěžní, může se domáhat nápravy u soudu. 
Typicky může požadovat, abyste:

  • srovnávací reklamu stáhli nebo přestali používat,
  • zveřejnili omluvu nebo jí zaplatili přiměřené zadostiučinění v penězích,
  • nahradili škodu nebo vydali bezdůvodné obohacení.

Finanční náhrady v těchto případech nebývají milionové (pokud nejde o velké značky anebo velký dosah reklamy), ale poškození reputace může být značné. Navíc u nekalé soutěže nezáleží na úmyslu, i reklama vytvořená „v dobré víře“ může být nezákonná.

Jak se vyhnout problémům

Před zveřejněním srovnávací reklamy si položte pár otázek:

  • Jsou všechna tvrzení pravdivá a doložitelná?
  • Srovnávám skutečně stejné typy produktů nebo služeb?
  • Jsou uvedené informace pro zákazníka podstatné?
  • Neobsahuje reklama subjektivní hodnocení?
  • Používám značku konkurence pouze v nutné míře?

Nejste si jistí, jestli je vaše reklama v souladu se zákonem anebo někdo použil vaši značku ve své srovnávací reklamě? Domluvte si s námi konzultaci nebo napistenam@elegal.cz. Rádi vám pomůžeme.

Autor článku

Karolína píše nejčastěji rady a tipy pro začínající i zkušenené podnikatele. Díky svým zkušenostem z oblasti obchodního práva a zálibě v psaní textů dokáže každý článek napsat srozumitelně tak, abyste se ve svých povinnostech dokázali orientovat a stále byli v obraze.

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • Korporátní & obchodní právo, M&A

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Nebudete chtít jiné právníky.

Naše výstupy jsou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Jsme spolehliví a
věci řešíme bez průtahů

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X