Autorskoprávní směrnice krotí platformy, ale i markeťáky

  • Datum 8. 3. 2019

Evropský parlament má na stole finální návrh směrnice o autorských právech na digitálním trhu. V nejbližších týdnech bude rozhodovat hlasováním „yes or no“ o tom, jak bude do budoucna vypadat obsah evropského internetu. Dlouho očekávaná regulace bude mít zásadní dopady na platformy, které umožňují sdílet obsah třetích stran, na média i autory. Reforma se ale nejspíš nezastaví jen u nich. Navrhovaná směrnice se totiž s největší pravděpodobností dotkne mnohem širšího okruhu subjektů.

Obsah směrnice jsme pečlivě sledovali v průběhu celého projednávání. Na základě definitivního návrhu jsme podrobně zmapovali, co přinesou klíčové články 11, 13 a 14. Ačkoliv finální dopady budou zřejmé až po uplynutí dvouleté lhůty, během které budou členské státy muset přijmout prováděcí zákon, už nyní je jasné, jakých subjektů se nová pravidla budou týkat.

Zjednodušeně řečeno, směrnice by vás měla zajímat, pokud:

  • zpřístupňujete novinářský obsah online (vyhledávače, sociání sítě, diskuzní fóra)
  • zpřístupňujete obsah třetích stran online široké veřejnosti (typicky datová úložiště, fotoalba, videoalba, sociální sítě)
  • vyvíjíte nová technologická řešení pro podobné účely
  • vydáváte a píšete noviny
  • vás živí marketing na sociálních sítích
  • tvoříte obsah na sociální sítě
  • používáte jakýkoliv typ autorského obsahu, který pro vás vytvořil někdo jiný (fotky, grafiky, videa, cokoliv)
  • takže vlastně většiny z nás :)

A co nového směrnice přináší?

Asi nejdůležitější novinkou kromě takzvané „daně z odkazu“ (např. vyhledávače nebo sociální sítě už nebudou mít možnost bez dovolení přebírat články z médií) a „upload filtrů“ (platformy budou muset zavést technologii, která zabrání tomu, aby na ně lidé nahrávali obsah, ke kterému nemají autorská práva) jsou nové administrativní povinnosti pro všechny držitele licencí k užívání cizích děl.

Ti budou muset nově velmi podrobně sledovat a dokumentovat, kde, v jakém kontextu a s jakým výsledkem cizí autorská díla, ke kterým mají licenci, používají. Týká se to firem, neziskových organizací, jednotlivců, zkrátka všech.  

Chcete se dozvědět víc?

V Česku doposud nikdo směrnici příliš velkou pozornost nevěnoval. Přijďte si s námi popovídat o jejích dopadech 12. března na SEOloger

 

Štítky

Autor článku

Petra se na našem blogu i pro nejrůznější média nejčastěji rozepisuje o pastech marketingového práva a praktických dopadech GDPR. Petry články jdou vždycky na dřeň problému a odnesete si z nich spoustu praktických rad a tipů.

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X