Chystáte nový web? Tohle si ohlídejte z právního hlediska

  • Datum 15. 6. 2020
14 minut čtení

Stavíte nový web a všechno šlape jako po drátkách, nikde žádný zádrhel, zpoždění, nejasnosti v zadání? Gratulujeme! Pro všechny ostatní, co nežijí v imaginárním světě jednorožců a víl, jsme sepsali pár tipů, na co si dát pozor ve smlouvě o dílo.

Že všechno stojí a padá se správným výběrem dodavatelů, asi není třeba podrobně rozebírat a ani to nepřísluší nám právníkům. Neodpustíme se ji jenom rychlou radu, která platí obecně pro všechny obchodní partnery, se kterými se chystáte spolupracovat – prověřte si, jak stará je to společnost a jestli zakládá účetní dokumenty do obchodního rejstříku, jestli není v insolvenci nebo nemá sídlo například na Kajmanských ostrovech. To bychom měli, jdeme na smlouvu. 

Smlouva nemusí být vždy podepsaná, aby byla závazná

Pro srozumitelnější vysvětlení zjednodušíme poměrně komplikovaný proces zadání webu na „pošleme poptávku – dostaneme nabídku – akceptujeme nabídku“. A právě v tom posledním bodě jste uzavřeli smlouvu o tvorbě webu. Jak je to možné, říkáte si? Nikde jsme přece nic nepodepsali. Spousta podnikatelů si neuvědomuje, že smlouva nemusí mít klasickou formu s hlavičkou a podpisy na konci dokumentu. Také e‑mailová komunikace se dá považovat za uzavření smlouvy, pokud splňuje určité náležitosti. U jednoduchých objednávek tato forma většinou stačí. U složitějších záležitostí, jako je např. právě tvorba webu, ale určitě doporučujeme uzavřít klasickou smlouvu se vším všudy. Když budete číst dál, pochopíte proč. 

Nejdůležitější věc na celé smlouvě? Její účel

Ten bývá velmi podceňovanou záležitostí. Proč je tak důležitý? Pokud veškerá ustanovení smlouvy selžou, bude právě účel záchytným bodem. Když si ho ve smlouvě nestanovíte, bude se v případě sporu vycházet z toho, že se jedná o účel obvyklý. Nás z hlavy napadá hned několik možných účelů, ke kterým může sloužit web, a posoudit, co je ten „obvyklý“ nebude v případě sporu nic jednoduchého. Možná se naši soudci v online světě orientují líp, než si myslíme, pokud to ale nehodláte testovat, doporučujeme účel ve smlouvě vždycky specifikovat. 

Místo prohlášení, že „účelem smlouvy je úprava práv a povinností“, si dejte práci vymezit, k čemu vám web bude sloužit. Jednoduchý informační portál o životě slonů bude mít zřejmě jiné cíle, než rozsáhlý e‑shopu s elektronikou. Váš dodavatel musí coby odborník brát tento účel na zřetel a nemůže se pak vymlouvat, že něco nevěděl. 

Specifikace zadání – jak moc jít do detailu?

Specifikace zadání bývá většinou přílohou smlouvy, na kterou se v ní odkážete. Jako právníci vám samozřejmě poradíme – buďte precizní. Nedostatečná specifikace je po chybějícím účelu druhým nejčastějším bolavým místem všech smluv (a nejbolavějším místem tvorby webu jako takové). Pokud určitý požadavek v zadání nestanovíte, nemůžete pak u dodavatele reklamovat jeho absenci, resp. budete muset řešit, jestli tato část je součástí ceny nebo spadá do víceprací.

Líbí – nelíbí

Prvním kamenem úrazu většinou bývá grafika a obligátní „to se nám nelíbí“. Touto větou začíná drtivá většina sporů, které se týkají grafiky (a nejen té webové). Nastávají pak situace, kdy se dodavatel a klient přou o to, jestli se budou platit návrhy, které se „nelíbily“ a tím pádem nepoužily, kolik kol úprav je ještě v ceně a co už jsou vícepráce apod. Nebo po letech přijde spolu s předžalobní výzvou zjištění, že grafik použil například fotky z fotobanky a licence k nim na vás nikdy nepřešla. 

Doporučujeme si ve smlouvě rozdělit návrh designu na 3 části:

    1. Návrh (skica): Kolik variant dostanete? Kolik bude případně stát další návrh, pokud se vám ty původní nebudou líbit? 
    2. Rozpracování zvoleného návrhu: Kolik kol úprav vybraného návrhu je v ceně? Kolik budou stát případné vícepráce?
    3. Finální podoba a licence: V jakém formátu dostanete výsledný design? Co když při kódování zjistíte, že vám chybí nějaké dodělávky? K licenci se ještě dostaneme, tam je to na delší povídání.

Když budete mít při výběru grafika nebo studia šťastnou ruku jako my (díky, Kubo;), nic z toho nakonec neuplatníte. Smlouvy se ale vždycky dělají kvůli těm černějším scénářům, víme?

A co texty?

Pro smlouvu s copywriterem platí v podstatě stejné principy jako pro smlouvu s grafikem. Stejně jako u designu, jde u textů o autorské dílo, které navíc může být subjektivně hodnocené. Pokud máte cenu stanovenou hodinově, doporučujeme nastavit zastropování, pokud projektově, sjednejte si opět počet kol úprav, které jsou v ceně. Není také od věci zmínit, zda jsou v ceně i SEO texty nebo např. vkládání do CMS. Nezapomeňte opět na licenci k použití textů. Chcete mít v budoucnu možnost je sami upravovat? Pracovat s nimi pro další materiály? Toto není samozřejmost – texty jsou autorským dílem copywritera a bez jeho svolení s nimi nemůžete svévolně nakládat. 

UX, SEO a další „technikálie“

Setkali jsme se také se situací, kdy měl klient ve smlouvě nebo v příloze se zadáním uvedeno „web bude splňovat aktuální technické, UX a SEO standardy“ (které notabene nejsou nijak oficiálně stanoveny) nebo podobnou vágní formulaci, a myslel si, že tím má všechno pokryto. Nechcete-li se před spuštěním webu s dodavatelem dohadovat, co přesně se pod touto kouzelnou větou skrývá, buďte konkrétní. A pokud v těchto oblastech nejste kovaní, pomůže vám dozajista třeba UX mág Honza Kvasnička nebo těžký kalibr na vaše SEO Pavel Ungr, kteří se skvěle ujali nás a vývojáři z Designdev pak přesně věděli, jaké vlastnosti a parametry potřebujeme. 

Licence – alfa a omega všeho

Web je vlastně jedno velké autorské dílo. Abyste takové autorské dílo mohli využívat, potřebujete mít od dodavatele (nebo dodavatelů jednotlivých částí) licenci, ideálně výhradní. Vyhnete se tak spolehlivě tomu, aby dodavatel výstupy své práce pro vás nabízel i jiným klientům. A zřejmě nechcete po pár měsících objevit web svého konkurenta, který byl nadesignovaný podle vašich wireframes.

Ideálně si vymiňte výhradní licenci, a to na co nejdelší dobu. Maximálně doba je život autora + 70 let po jeho smrti, čehož se váš web ale stejně nedožije. 

Určitě si ohlídejte, zda dodavatel při tvorbě webu nevyužil i jiná díla, např. open source software nebo různé knihovny fontů, ikonek či fotek. V takovém případě musíte dodržovat licenční podmínky poskytovatele tohoto softwaru nebo šablon a může vás to omezovat v užívání webu. Je navíc vždycky na vás, abyste případně prokázali, že k celému obsahu svého webu máte řádné oprávnění. 

U licence pamatujte také na to, aby vás opravňovala dílo užívat všemi dalšími způsoby – typicky se jedná o úpravy textů nebo využití a úpravy grafických prvků, fotek či textů na jiných firemních materiálech nebo třeba sociálních sítích. 

Pozor na situaci, kdy dodavatel zadává práci na vašem webu lidem, kteří s ním nejsou v zaměstnaneckém poměru, ale spolupracují s ním na IČ. Ve smlouvě si musíte ošetřit, že dodavatel, se kterým ji uzavíráte, sám disponuje od těchto lidí potřebnými právy. 

Předání webu a fakturace

Smlouva by měla pamatovat na tzv. akceptační proces. To znamená, že web se bude považovat za předaný až okamžikem, kdy si jeho vlastnosti v klidu zkontrolujete, porovnáte se zadávací dokumentací a potvrdíte dodavateli, že je za vás vše v pořádku. To nutně nemusí korespondovat s okamžikem spuštění – na některé chyby možná přijdete až když web běží. Vše by samozřejmě mělo probíhat v přiměřených lhůtách. Definujte si proto, kdy se web (nebo předem definovaná první fáze) považuje za hotový a kdy může dodavatel fakturovat sjednanou odměnu. 

Na co dalšího myslet?

  1. Cena: na tu se většinou ve smlouvě nazapomíná, přesto ji raději zmiňujeme. Nezapomeňte ji ve smlouvě správně rozfázovat. 
  2. Změna dodavatele: upravit doporučujeme také situaci, kdy budete chtít přejít k jinému dodavateli. I když není vždycky technicky možné převést web jako celek, vymiňte si v takových případech alespoň součinnost stávajícího dodavatele např. při exportu obsahu apod. 
  3. Dohoda o zákazu konkurence: nechcete-li, aby váš dodavatel pracoval také pro vaši konkurenci, pamatujte na to ve smlouvě. Některým to velí podnikatelská etika, v některých oborech tato omezení nejsou nutná, někdy si to zkrátka musíte stanovit písemně. 
  4. Sankce: nastavte je tak, aby měl dodavatel motivaci dodržovat smluvené termíny a další parametry smlouvy. Pozor ale na nepřiměřeně vysoké pokuty, ty může soud zrušit. 
  5. Servisní smlouva: ta vám zaručí, že bude web funkční, dodavatel obratem opraví případné chyby a bude rychle reagovat na vaše požadavky na další úpravy. Můžete ji mít jako součást smlouvy o dílo, nebo ji můžete uzavřít zvlášť

Zní to všechno komplikovaně? Pro nás jsou smlouvy o dílo denním chlebem. Svěřte právní složitosti do našich rukou a věnujte se těm businessovým. Nebo potřebujete jen něco probrat? Jednoduše si nás můžete rezervovat online v nejbližším termínu, který se vám hodí.

Štítky

Autor článku

Tomáš ve svých článcích nejčastějí radí start-upů, aby jim pomohl s rozjezdem podnikání, i zkušeným podnikatelům, aby jim ho usnadnil a pomohl zamezit právním tahanicím. Jako ryba ve vodě je ve světě IT, technologií, inovací, nemovitostí a businessu. 

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X