Co vás čeká a nemine v námitkovém řízení a jak se mu vyhnout?

  • Datum 23. 4. 2025

Registrace ochranné známky se může zdát jako jednoduchý proces – podáte přihlášku, úřad ji schválí, a hotovo. Jenže realita někdy bývá složitější. Jedním z největších zádrhelů, který vás může potkat, je námitkové řízení. Co to znamená, proč ho nepodceňovat a hlavně – jak postupovat? Pojďme se na to podívat.

V předchozím článku jsme popsali, jak nastavit strategii ochrany značky a co se děje před podáním přihlášky ochranné známky. Tentokrát se podíváme na proces, který může registraci o hodně prodloužit nebo dokonce úplně zmařit.

Námitkové řízení: Co to vlastně je a jak funguje? 

Námitkové řízení je postup, který umožňuje vlastníkům existujících značek se bránit proti registraci stejné nebo podobné ochranné známky. Slouží tak k zablokování zápisu ochranné známky, která by porušovala již existující práva.


Úřad sám aktivně nekontroluje konflikty – svoje známky si musí hlídat každý sám. 
Námitky můžete potkat nejen v ČR, ale i při registraci na EU nebo mezinárodní úrovni. V tomto článku se věnujeme českému řízení, principy námitkového řízení jsou ale všude podobné.

Jaké jsou důvody pro podání námitky a kdo ji může podat? 

Nejčastějším důvodem námitek je podobnost přihlašovaného označení s již registrovanou značkou.

Pro úspěch námitek je nutné splnit následující podmínky:
🟠 Značky se shodují nebo jsou si podobné – ve zkratce existuje riziko, že by si je lidé mohli splést nebo je považovali za propojené (spletli byste si značky badibu a babibu?); 

🟠 Značky mají podobné zaměření a cílovou skupinu. 


Další důvody, na kterých je možné stavět námitky, jsou třeba:
🟠 Zneužití dobrého jména známé značky. Představte si opravdu známou (třeba i celosvětovou) značku – třeba NIKE – kterou si lidé automaticky spojí s určitým standardem kvality. Pokud by se někdo pokusil registrovat stejnou nebo zaměnitelnou známku, byť v jiném oboru, i v tomhle případě může NIKE podat námitky.

🟠 Neregistrovaná značka. Více než 15 let prodáváte pod svou značkou sportovní doplňky. Nikdy jste si název nezapsali jako ochrannou známku, ale na trhu jste dost známí – zákazníci vaši značku poznají a spojují si ji s vašimi výrobky. Pak se objeví někdo, kdo si značku přihlásí jako ochrannou známku. I v takovém případě se můžete bránit. Je to ale podstatně trnitější cesta – musíte prokázat, že značku dlouhodobě používáte i to, že vaši značku lidé dobře znají. Z naší zkušenosti je takové prokazování o mnoha krabicích podkladů, které míří na úřad, a to stále s nejistým výsledkem.

🟠 Porušení autorských práv. Nechali jste si navrhnout logo nebo celé vizuální pojetí brandu od externího grafika či agentury. Abyste se mohli bez rizika pustit do registrace ochranné známky, je potřeba to mít upravené v licenční smlouvě. Jinak se může stát, že proti registraci podá autor námitky.

Lhůta pro podání námitek 

Námitky je možné podat do 3 měsíců od zveřejnění přihlášky ve věstníku úřadu. V Česku za podání námitek zaplatíte správní poplatek 1 000 Kč, na úrovni EU zhruba 300 EUR


O tom, kdo v námitkách bude či nebude úspěšný, rozhoduje úřad registrující ochrannou známku. Pojďme se podívat, jak to funguje, když proti vaší přihlášce ochranné známky někdo podá námitky:

Co když někdo podá námitky proti vaší přihlášce?
Pokud někdo podá námitky proti vaší přihlášce, úřad vám to dá vědět. Obdržíte oznámení, ve kterém bude nejen upozornění na zahájení námitkového řízení, ale také celý obsah námitek – včetně odůvodnění a všech přiložených důkazů. Dostanete lhůtu, do kdy se k námitce můžete vyjádřit. Obvykle jde o dva měsíce, kterou si lze na žádost jednou prodloužit, a to o další měsíc. Na EU úrovni vám dá ještě lhůtu ke smírnému vyřešení sporu s druhou stranou. 


V této fázi je důležité začít jednat – pokud se rozhodnete nereagovat, úřad rozhodne i tak, ale může se stát, že váš neprospěch. 


Jak můžete na námitky reagovat? 
V momentě, kdy vám úřad doručí oznámení o podané námitce, máte několik možností, jak situaci řešit.

🟠 Jednou z nich je reagovat přímo úřadu – tedy připravit vyjádření, ve kterém budete námitky rozporovat. V odpovědi můžete vysvětlit, že označení nejsou zaměnitelná, zaměření značek je jiné nebo že cílíte na jinou skupinu. Argumenty úřad posoudí a pak vydá rozhodnutí.

🟠 Druhou možností, kterou naši klienti využívají velmi často, je kontaktovat přímo namítajícího (nebo jeho právního zástupce) a pokusit se o uzavření dohody o koexistenci  – například upravit přihlášku, omezit seznam výrobků nebo služeb, případně sjednat jiné podmínky, za kterých mohou obě značky existovat vedle sebe. V případě dohody pak namítající bere námitky proti přihlášce zpět a řízení před úřadem skončí. 

🟠 Třetí možností je vzít přihlášku zpět – pokud dojdete k tomu, že se vám nevyplatí investovat do námitkového řízení, nebo u konkurence jakákoliv dohoda nepřichází v úvahu.


Jak může námitkové řízení dopadnout u úřadu? 
Když se pustíte do námitkového řízení před úřadem a k námitkám se vyjádříte, můžou nastat tři situace: 

🟠 Přihláška ochranné známky je zamítnuta – buď úplně, nebo jen pro část výrobků či služeb. 

🟠 Námitky jsou zamítnuté – řízení o přihlášce pokračuje dál a značka může být registrována. 

🟠 Dojde ke smíru (dohodě o koexistenci) – řízení se ukončí, pokud se strany domluví a námitky jsou vzaty zpět.


Celé námitkové řízení trvá většinou minimálně rok.


Co když námitkové řízení nevyjde ve váš prospěch?
Pokud úřad námitce vyhoví a vaši přihlášku ochranné známky zamítne, máte ještě možnost podat proti rozhodnutí rozklad, to je něco jako odvolání. O námitkách pak rozhoduje předseda úřadu.


Kromě rozkladu máte ještě další možnosti, a to:
🟠 Používání značky bez registrace – značku můžete dál používat i bez její registrace. Rizikem ale je, že můžete zasahovat do práv konkurence – do jejich ochranné známky, případně se dopouštět i nekalé soutěže (např. parazitování na pověsti). 

🟠 Rebranding a nová přihláška – můžete zvážit změnu názvu, loga případně celého vašeho vizuálu tak, aby nová přihláška již nekolidovala s existujícími ochrannými známkami. Při rebrandu je ale důležité myslet na předběžnou rešerši, aby se námitky znovu neopakovaly.

Výhodou rebrandu může být, že vytvoříte originálnější a modernější značku a dáte svému byznysu novou tvář. 
Z druhé strany se s tím pojí i rizika. Především je se třeba bát o ztrátu povědomí o původní značce. Vytvoření nové identity taky může představovat poměrně velké náklady. Nové logo, změna domény, přebalení všech produktů a tak dále něco stojí.

Co říct závěrem?

Po přečtení článku jste jistě došli k názoru, že nejlepší strategií je námitkám předejít ještě před podáním přihlášky. Jak na to? V našem předchozím článku jsme podrobně rozebrali, jak provést důkladnou rešerši a na co si dát pozor, aby vaše přihláška prošla bez komplikací. 


Pokud se však s námitkou už potýkáte nebo chcete mít jistotu, že vaše značka bude správně chráněná, ozvěte se nám. Pomůžeme vám s rešerší, přípravou přihlášky i případném řešením námitek, aby váš brand mohl růst bez právních překážek.

Štítky

Autor článku

Radka se specializuje na právo duševního vlastnictví, právo v e‑commerce a marketingové právo. Protože má přehled přehled nejen o právu, ale i o tom, jak se vytváří – její zkušenosti z mezinárodních konferencí simulujících legislativní procesy EU jí umožňují nahlížet na evropskou legislativu komplexně, s pochopením jejích dopadů na byznysové prostředí. 
V eLegalu pomáhá klientům chránit jejich značku, připraví ale také srozumitelné obchodní podmínky pro weby a aplikace, nebo nastaví podmínky spolupráce s influencery.

Specializace:

  • Smlouvy a dokumenty

Nebudete chtít jiné právníky.

Naše výstupy jsou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Jsme spolehliví a
věci řešíme bez průtahů

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X