Jak a proč aktualizovat vzory smluv ve firmě

  • Datum 27. 8. 2019
jak a proc aktualizovat vzory
5 minut čtení

Nedávno si v našem testu mohly firmy ověřit, jestli mají všechny smlouvy, které k práci ve svém oboru potřebují. Výsledek asi nepřekvapí - většinou nemají. A často to řeší až s prvním průšvihem.

Patříte naopak mezi ty zodpovědné, co si nechali všechno nastavit od právníka? Chválíme. Neusínejte ale na vavřínech - nechat si sepsat neprůstřelné smlouvy je jedna věc, udržovat je neustále aktuální, abyste je mohli používat dlouhá léta, je věc druhá. 

Jak si vedly jednotlivé obory v našem testu?

Proč je tak důležité tu a tam vymést kostlivce ze skříně? 

Legislativa se neustále vyvíjí a do hry vstupuje i rozhodovací praxe soudů, která dává vodítko, jak se ke konkrétním situacím reálně přistupuje a jak je tedy podchytit už ve smlouvách. 

Aktualizace vzorů smluv, které ve firmě používáte, vám tak může v budoucnu ušetřit spoustu peněz i komplikací. Své o tom ví řada našich klientů, u kterých jsme byli na auditu vzorů smluv a právních dokumentů. A protože si zakládáme na praktických příkladech, popíšeme vám ono vymetání kostlivců ze skříně u jednoho z našich klientů. 

Jak probíhá audit vzorů smluv v praxi?

Klient nám poslal k revizi několik starších dokumentů, které měl zpracované od svého předchozího právníka. Při jejich úpravách se ukázalo, že i když se ke smlouvám v začátcích svého podnikání postavil zodpovědně a vzory si nechal připravit na míru, uplynulo pár let a v legislativě nezůstal kámen na kameni.

Protože neměl v rámci podnikání času nazbyt, udělali jsme si čas my a doběhli k němu na den do firmy, abychom mohli zkontrolovat všechny vzory smluv a dokumentů, které opakovaně používá. Poprosili jsme ho o šanony se smlouvami, kávu a stolek, u kterého můžeme úřadovat, a pustili se do práce.

V rámci auditu jsme objevili, že:

  • smlouvy se zákazníky - spotřebiteli, už nereflektovaly, že se nám Evropa hemží novou regulací, na kterou si sem tam posvítí Česká obchodní inspekce
  • obchodní podmínky umožňují zákazníkům vracet zboží i rok po jeho koupi a náš klient si tak zbytečně komplikuje život a zvyšuje náklady
  • na webu chybí nasazené dokumenty v souladu s GDPR, a tak se práce s daty nejen dostává za hranu legislativy, ale v případě prodeje e-shopu nebo celé/části firmy snižuje tržní cenu
  • smlouvy s obchodními partnery často obsahují ustanovení obchodního nebo občanského zákoníku, která už neexistují
  • ve smlouvách chybí platná úprava autorských práv, a tak klient poctivě zaplacené fotky, články a grafiku nemůže použít tak, jak by si představoval
  • jednatel si vyplácel odměnu za „provoz“ firmy, na kterou neměl zákonný nárok

Po prostudování podkladů jsme klientovi navrhli, co je potřeba dát bez otálení dokupy, aby se nedostal do průšvihu, a u kterých by se jednalo jen u “kosmetickou úpravu” a necháme tedy na jeho uvážení, jestli o ni stojí. Vše zabralo pár dní, pan jednatel rozdistribuoval nové dokumenty do zbytku firmy a mohl zase klidně spát. 

Chcete mít taky klidné spaní? 

Nechte si od nás zkontrolovat vzory smluv a dokumentů. Když budete rychlí, stihneme to ještě než začne školní rok ;)

Štítky

Autor článku

Tomáš ve svých článcích nejčastějí radí start-upů, aby jim pomohl s rozjezdem podnikání, i zkušeným podnikatelům, aby jim ho usnadnil a pomohl zamezit právním tahanicím. Jako ryba ve vodě je ve světě IT, technologií, inovací, nemovitostí a businessu. 

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X