Jak funguje chargeback aneb když aerolinky odmítají vracet peníze

  • Datum 18. 5. 2020
6 minut čtení

Koupili jste si letenky na dovolenou nebo služební cestu a nevycestovali jste kvůli koronaviru? Namísto zrušeného letu nyní aerolinky nabízejí změnu termínu nebo poukazy, které můžete uplatnit v budoucnu. Co když už ale aerolinka krachuje, cestovat nechcete nebo jste měli jet na akci, která už se nebude opakovat? A co když vám aerolinka odmítá vrátit peníze za zrušený let nebo vůbec nereaguje?

Řešením může být chargeback

Chargeback, neboli zpětné zaúčtování, je služba, díky které je v některých případech možné vrátit zákazníkovi peníze zpět na účet. Využívá se hojně u nepoctivých obchodníků, kteří si nechají zaplatit za zboží, ale žádné pak nepošlou. 

Jednoduše dáte pokyn bance, aby vám peníze vrátila zpět. Jedná se vlastně o takovou reklamaci nákupu, nikoliv však u obchodníka, ale přímo u poskytovatele vaší platební karty. Banka vám pak podle zákona o platebním styku může vrátit peníze za transakce, které jste sami neschválili (tzv. neautorizované platby) nebo které nebyly správně provedeny. Podle zákona sice banky nejsou povinny zpětnou platbu provést, v mnoha případech však vycházejí vstříc. Obecná pravidla řešení reklamací nákupu nastavují mezinárodní asociace VISA a MasterCard, které banky respektují, a ve spolupráci s nimi si pak nastavují vlastní podmínky pro své klienty. 

Zpětně zaúčtovat můžete nákup typicky z těchto důvodů:

  • pokud někdo zneužil vaši platební kartu,
  • pokud došlo k technickým potížím jako třeba duplicitní platba,
  • klasické reklamační důvody - zboží nebo službu vám obchodník vůbec nedodal, bylo vám dodáno něco úplně jiného, než co jste objednali, nebo vám podvodník poslal padělek. 

K tomuto postupu byste se měli dopracovat až poté, co s vámi obchodník odmítl komunikovat nebo vám nechce vyhovět. Banka totiž bude chtít vidět všechny dokumenty, které s transakcí souvisejí - např. potvrzení o platbě, potvrzenou objednávku, potvrzení faktu, že se obchodník ocitl v úpadku a případně komunikaci s obchodníkem. 

Důležité je také vědět, že na reklamaci takové platby máte jen 13 měsíců od provedení transakce. Každopádně ji musíte uplatnit ihned poté, co jste přišli na neoprávněnost transakce, tedy např. zjistili, že se jedná o padělek.

Vrácena vám pak bude samozřejmě jen ta částka, která nepřekračuje hodnotu původní transakce, a pokud už došlo k částečné refundaci, tak se bude chargeback vztahovat jen na zbývající částku transakce.

Jak to funguje technicky?

Vydavatel vaší karty požádá přímo banku obchodníka o zaúčtování a daná částka se pak projeví v jeho nostro účtech (v účtu, který má u druhé banky). Peníze tak ihned odtečou z banky obchodníka, ale ta je po něm bude vyžadovat zpět

Co když využijete zprostředkovatele?

Může se stát, že si například peníze dobijete ke zprostředkovateli do nějaké elektronické peněženky a až poté provedete platbu. V takovém případě musíte reklamaci transakce provést u tohoto zprostředkovatele.

Naopak pokud přes zprostředkovatele peníze jen projdou (např. poskytovatelem platební brány), chargeback můžete uplatnit u vydavatele karty. 

Jak lze chargeback využít u zrušených letů?

Odmítá-li vám aerolinka nebo jiný prodejce vrátit peníze např. za zrušený let, nebo s vámi vůbec nekomunikuje, obraťte se co nejdříve na vaši banku (vydavatele karty, se kterou jste letenky kupovali). Postup můžete využít také v případě krachu některé letecké společnosti.

Zpětným zaúčtováním se můžete domáhat ale pouze zaplacené ceny letenky, nikoliv náhrady dalších nákladů jako ubytování nebo náhradních (dražších) letenek. 

Chargeback lze využít pouze u plateb kartou, pokud jste tedy uhradili částku hotově nebo převodem, bohužel máte v takovém případě smůlu. 

Pokud se rozhodnete zkusit od banky získat peníze zpět, myslete hlavně na to, že budete potřebovat všechnu výše zmiňovanou dokumentaci, bez které banka neudělá ani krok, a že se do banky musíte vypravit co nejdříve poté, co zjistíte, že se let zrušil nebo že aerolinka krachla. Není zaručené, že své peníze zpět uvidíte, rozhodně to ale stojí za to zkusit.

Štítky

Autor článku

Andrea nejčastěji píše o právních úskalích ve světě marketingu a e‑commerce. Díky svým zkušenostem z obou těchto oblastí má praktický přesah a v její články vám dají konkrétní návod, který zvládnete sami aplikovat.

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • Marketingové právo
  • Právo v e-commerce

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X