Jak se bránit, když vás vykrádá konkurence?

  • Datum 30. 6. 2020

Ten pocit, když se vašemu vymodlenému projektu daří, vypustíte do světa nový produkt a prodej frčí. Nebo když spustíte nový web, který vás stál pár bezesných nocí (a faktur).

Když tu ejhle – váš zákazník nebo obchodní partner vás upozorní, že narazili na záhadně podobný produkt nebo projekt a jsou zmatení, jestli patří k vám, jestli je to nějaká novinka, o které nevědí. Nebo zákazník při hledání informací o vás najde konkurenci s podobným jménem. Tak tenhle příběh slýcháváme od klientů dost často. Co dělat? Jak se bránit, když se tohle stane? A dá se tomu předejít?

Dá! Vezmeme to ale pěkně postupně krok po kroku. Žádný projekt, výrobek, design by tu nebyl bez prvotní myšlenky.

Mám nápad!

Samotnou myšlenku, než ji zrealizujete, vám nikdo vzít nemůže. Pokud jste si ji tedy nechali pro sebe. Jakmile se s ní pochlubíte, začnete ji rozvíjet s někým dalším, už tady je čas na první záchrannou brzdu – dohoda o mlčenlivosti. Nemusí mít 10 stran, může být stručná, ale mějte ji v rukávu. Už jsme totiž slyšeli od klientky i o tom, jak se pochlubila svým business nápadem své kamarádce. Zbytek příběhu asi tušíte…

To je moje jméno!

Píše vám zákazník, že prý si u vás před měsícem koupil produkt a chce ho reklamovat. Vy ale o ničem nevíte. A pak se ukáže, že si vás zákazník spletl se společností, které se jmenuje skoro na chlup stejně a nebyl čas zjišťovat, kdo je kdo. A teď si představte, že by vám někdo stejným omylem přisoudil pár nepěkných recenzí na internetu, o nastavování klíčových slov pro PPC ani nemluvě. Zákazník v tom má guláš a vy utopené peníze na propagaci.

Průšvih je to dvojnásobný, když se navíc pohybujete na stejném trhu. Otázkou je, jestli to byl konkurenční záměr nebo ne. Bránit se ale můžete tak jako tak. Čím originálnější je totiž váš název, tím se dá ochrana vybojovat snáz. Jde-li o název vaší společnosti, odkažte je na obchodní rejstřík. Po konkurenci pak můžete chtít, aby jméno změnila – pokud jste tedy opravdu byli první vy. Pozor si dávejte nejen na název, který je podobný použitými slovy, ale třeba i foneticky. I tím může dojít k vyvolání nebezpečí záměny u veřejnosti nebo parazitování, jinými slovy o nekalou soutěž a ta vám dává právo požadovat třeba i náhradu škody. 

Kde naopak spíše nepochodíte, jsou příliš obecné či popisné názvy. Pokud se váš projekt nebo produkt jmenuje obecně, těžko prokážete, že konkurence na něj nepřišla sama. Výjimkou jsou názvy, které samy o sobě sice obecně zní, ale označují natolik specifické a odlišné služby, že jim to ochranu poskytuje. Příkladem budiž název Růžový slon pro e‑shop s erotickými pomůckami. Stejný název pro obchod s dětskými hračkami, výrobky s motivem slonů by ale stejnou sílu neměl. 

Jak si váš název, ať už jde přímo o název vaší firmy, produktu nebo služby posichrovat ještě víc? Ochrannou známkou. Krom toho, že na to dostanete od úřadu lejstro, můžete si přidat i oblíbené®. Do té doby ho ale nepoužívejte, protože pak si může konkurence na vás smlsnout – používání® bez registrace je totiž také považováno za nekalou soutěž.

Když na trh teprve vstupujete, vaši nejlepší kamarádi by měly být obchodní rejstřík, databáze ochranných známek a internetový vyhledávač. Nebo ještě líp právníci, kteří se v tom vyznají. 

Produkty jako vejce vejci

Navrhli jste originální nábytek, vyrábíte neotřelé šperky a pak zmerčíte konkurenci, která jejich vzhled drze okopírovala a co hůř, nabízí jej v horší kvalitě a výrazně levnější? Tady bude třeba zasáhnout razantněji, předžalobní výzvou nebo návrhem na nařízení předběžného opatření, když už teče hodně do bot. Krom toho, že bez okolků a bez ptaní zasáhli do autorských práv, jde o nekalou soutěž jako vyšitou a vám utíkají tržby. Můžete chtít nejen náhradu škody, ale i omluvu nebo stažení výrobku. Těch možností je víc, je ale třeba prokázat, že celý design nebo konkrétní prvky jsou originální a vaše. Proto si vždy vše pečlivě dokumentujte, využijte třeba notářská osvědčení, vodoznaky, zkrátka cokoliv, co vám vaše autorství pomůže prokázat.

A pokud jste ho doteď neměli, nechte si design chránit jako průmyslový vzor. V úvahu připadá i prostorová ochranná známka. Rejstříky jsou veřejné a vy budete mít navíc v ruce potvrzení, že tenhle výrobek je opravdu váš. 

Když někdo opisuje

Někteří s opisováním ve škole neskončili. Někdy jde o jen o útržky, reklamní hesla, někdy i celé odstavce či stránky na webu. Když se to povede i s pravopisnými chybami, které jste napáchali, máte důkaz v kapse. Opět ale musí jít o texty, do kterých jste promítli svou kreativitu. Strohý popis výrobků a jeho funkcí nestačí. 

I „půjčování“ si cizích fotek je běžná praxe. Od našeho klienta si „vypůjčil“ pár fotek další distributor. Oba sice propagovali výrobky téhož výrobce, náš klient si ale nafotil výrobky i kampaň sám a investoval do toho své peníze. Obstarali jsme notářské osvědčení jako důkaz, že distributor má na webu opravdu „naše“ fotky a poslali mu předžalobní výzvu. Za pár dní je stáhl.

A jak je to třeba s webdesignem? I ten je samozřejmě chráněn jako autorské dílo. Pokud jste si ho nechali dělat na míru a nejde o poskládání nabízených šablon, braňte se (i čest autora). 

Že bych tenhle webinář už viděl?

Zjistili jste, že vaše konkurence se „inspirovala“ vaším pracně vystavěným školením, na kterém jste strávili hodiny přípravou a léta v praxi? 

Samotný nápad či koncept jde chránit a ochranu reálně vymáhat horko těžko. Pokud se ale až příliš nápadně podobají grafika, claimy, texty a vy zároveň víte, že jste do nich vložili velký kus svého tvůrčího já a máte to zdokumentované, cesta se najde – opět může jít o nekalou soutěž a zásah do autorských práv. To samé platí i o jiných fyzických nebo jinak viditelných prvcích konceptu, třeba novátorský systém kategorizace, originální interiér prodejny atd. 

Druhá strana mince

A teď si příběh obrátíme. Založili jste si společnost, vypustili na trh nový produkt, vyšperkovali si webovky. A najednou přilétne výzva, že jste zřejmě „přehlédli“, že už na trhu někdo pod podobným názvem je, produkty si jsou dost podobné nebo se stejně jmenují, anebo jste se svou grafikou příliš inspirovali. Tady je na místě sáhnout si do svědomí – inspirovali, nebo ne? A nebylo to už za hranou? Pokud ano, je na místě ustoupit. Stává se ale i to, že si jen konkurence snaží vytyčit co nejširší ochranu a někdy i mnohem širší, než by jí teoreticky náleželo. Nenechte se hned zastrašit. 

3 moudra na závěr

Konkurenční praktiky jsou neuvěřitelně různorodé a my jsme zdaleka nevyčerpali jejich podoby. Co jsme ještě řešili? Plagiáty, pomluvy v diskuzích, neférové cílení reklamy atd. S některými byla rozumná řeč, s jinými jsme se potkali u soudu. Jak tomu co nejlépe předcházet?

  • Mapujte terén – před vstupem na trh i během podnikání
  • Chraňte se – čím více ochranných právních štítů, tím lépe (ochranné známky, průmyslové vzory, notářské zápisy, právní posudky a hlavně originalita)! Nechte si poradit odborníky.
  • Braňte se – hned, jakmile to zjistíte. Ne vždy to musí být po zlém, ale zdvihnout varovný prst bývá velmi účinné.

Poznali jste sebe nebo svého konkurenta v některém z příkladů? Budeme vám krýt záda. Nic podobného se vám nestalo, ale rádi byste se tomu vyhnuli? Přijďte na červencové školení Právo v marketingu.

Autor článku

Alžběta nejčastěji píše o tom, jak a proč registrovat ochrannou známku, jak dělat marketing právně správně nebo jak se poprat s GDPR a ochranou osobních údajů, aby nestálo v cestě vašemu podnikání či marketingovým aktivitám. 

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • GDPR a ochrana osobních údajů
  • Marketingové právo

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X