Jak funguje objednávání nyní
Aktuálně existuje dvojí cesta, jak nastavit objednávkový proces.
1) Nabídka zboží v e‑shopu je závazná
E-shop ve svém katalogu nabízí zboží a pokud jej zákazník objedná a objednávka dojde e‑shopu, mají uzavřenou smlouvu. Pro zákazníka to znamená, že musí zaplatit, pro e‑shop zase, že musí zboží dodat. Takové nastavení je základní a vyplývá ze zákona. Je ale možné jít i druhou cestou.
2) Nabídka zboží v e‑shopu není závazná
Řada e‑shopů uvádí ve svých obchodních podmínkách větu: „vystavené zboží je informativního charakteru a prodávající není povinen uzavřít smlouvu ohledně tohoto zboží“ nebo podobnou formulaci. Tato krátká větička totiž dává e‑shopu větší kontrolu nad objednávkovým procesem – k uzavření kupní smlouvy dojde až v momentě, kdy e‑shop zákazníkovi jeho objednávku potvrdí. Takové nastavení značně ulehčuje e‑shopu život v situaci, když zboží ve skladu dojde nebo se třeba přestane vyrábět.
Jak má objednávání probíhat nově?
Změna se týká především první situace, kdy je nabídka zboží v e‑shopu závazná, dá se ale čekat, že úmyslem zákonodárce bylo vztáhnout novou úpravu i na situaci druhou. V takovém případě bude nutné nově zákazníka jasně informovat o tom, že objednávkou se zavazuje k platbě za zboží, tedy že jeho objednáním přijímá váš návrh na uzavření smlouvy.
Podle aktuálního návrhu by tak e‑shopy měly do objednávkového procesu zapracovat hlášku „Objednávka zavazující k platbě“, nebo obdobnou, a to v případě, že k odeslání objednávky slouží tlačítko nebo podobná funkce.
Zda se to týká i druhého případu, kde by naopak měla být podobná hláška v negativní podobě, tedy že „nezavazuje k platbě“, aby bylo učiněno všem povinnostem a transparentnosti zadost, je zatím otázka právního výkladu. Novela totiž zatím neprošla celým legislativním procesem, tudíž ještě může projít změnami.
Zajímají vás aktuality z oblasti e‑commerce? Nenechte si ujít nic důležitého a přihlaste se k odběru našich novinek.
Zjednodušeně je hlavním cílem novely ještě detailnější informování spotřebitelů o způsobu uzavření smlouvy a o jejich právech.
Co když povinnost nesplníte?
Z návrhu textu vyplývá, že pokud nebudete dostatečně (jak bylo popsáno výše) spotřebitele informovat, jaké následky má jeho objednávka, spotřebitel může namítnout, že za takových okolností smlouva mezi vámi platně nevznikla a nebude tak povinen za objednané zboží zaplatit. Pokud tak prodáváte dražší zboží nebo zboží, které sami musíte dovézt či objednat, určitě tuto novelu nepodceňujte – ušetří vám náklady.
Do kdy je třeba vše nastavit?
Novela sama přichází s pěkným zpožděním, zapracovává totiž směrnici o právech spotřebitelů z roku 2011, která měla být zapracována do českého práva už před téměř 6 lety. Proti České republice je dokonce kvůli nesplnění této povinnosti vedeno řízení. Je tak jasné, že zákonodárce by si měl co nejvíc pospíšit. Kdy přesně by ale měla začít změna platit a jestli v této navržené podobě, je zatím stále ve hvězdách.
Chystaný balíček změn se dotkne i dalších spotřebitelských práv a například i smluv uzavíraných po telefonu. Určitě se proto vyplatí tyto změny sledovat a zavčasu se pustit do práce na implementaci nových povinností.
Pokud nechcete nic promeškat, nechte si od nás udělat právní audit e‑shopu.