CtrlC + CtrlV
Pokud jsou třeba váš název, logo, design či fotky produktů nebo články zkopírovány jedna ku jedné, je situace poměrně jednoduchá, obzvlášť pokud se pohybujete na stejném trhu.
Konkurence se může dopouštět porušování vašich průmyslových nebo autorských práv anebo tzv. nekalé soutěže, která je také zakázána. Nikdo nemůže vyvolávat nebezpečí záměny dvou značek nebo parazitovat na jiném brandu.
Bránit se můžete, i pokud jste se do teď nijak aktivně před kopírováním nechránili, nemáte třeba registrované ochranné známky nebo uzavřená NDA. Ochrana před porušováním vašich práv vám v tomto případě náleží automaticky ze zákona, jen je slabší a je potřeba dobře zvolit argumentaci, čeho všeho se konkurence dopouští a proč by toho měla zanechat. Doporučujeme také dobře zvážit, co po ní bude chtít. Ze zákona můžete mít nárok na následující:
- aby konkurence s kopírováním přestala a závadný obsah smazala nebo zničila,
- přiměřené zadostiučinění, které může mít formu omluvy nebo finanční kompenzace,
- náhradu škody, pokud vám jednáním vaší konkurence vznikla,
- vydání bezdůvodného obohacení, pokud se konkurence obohatila na váš úkor.
Pokud konkurence vyrábí úplně totožný produkt jako je ten váš, ale v horší kvalitě, je třeba jednat rychle. Zákazníci konkurence si nemusí vůbec všimnout, že nejde o vaše produkty a špatnou kvalitu si spojí s vaší firmou. A poškozená reputace se těžko napravuje, i když to vůbec nebyla vaše chyba. Tady už může být na místě zasáhnout nejen s žalobou, ale i s návrhem na předběžné opatření, na základě kterého může soud dočasně zakázat konkurenci produkt prodávat, dokud se spor mezi vámi nevyřeší.
Ale ten nápad byl můj
Nápady, inovace a koncepty se bohužel chrání těžko, protože ne vše jde registrovat jako užitný nebo průmyslový vzor či patent (a často by to ani nedávalo smysl).
Pokud se ale fotky, design výrobků, texty anebo i originální vzhled vaší provozovny nebo e‑shopu podobají až příliš, může se jednat o nekalou soutěž anebo porušování vašich práv k duševnímu vlastnictví i v tomto případě.
I když se obsah konkurence nepodobá vašemu jako vejce vejci, ještě nad tím není potřeba lámat hůl. Je ale nutné se na celou věc podívat s odstupem, jako byste obě značky viděli poprvé. Popřemýšlejte, jestli by nezaujatý člověk podobnosti viděl nebo ne, zeptejte se přátel, jak na ně porovnání působí. Pokud tu podobnost je anebo by si vás mohli dokonce zákazníci s konkurencí splést, s největší pravděpodobností půjde o nedovolené kopírování – v právnické řeči tedy o porušování autorských nebo průmyslových práv či nekalou soutěž a proti tomu se vám bránit vyplatí.
A jak se proti tomu bránit?
Stejně jako u zubaře i tady platí, že prevence je levnější a efektivnější než vrtání kazů, tedy psaní předžalobních výzev anebo žalob. Jak ale takovým kazům co nejlépe předcházet?
Chraňte se
Značku si můžete chránit ochrannou známkou, know-how zase dohodami o mlčenlivosti. A jestli potřebujete poradit, jak vaše duševní vlastnictví chránit co nejefektivněji, dejte vědět. Uděláme vám audit, jak na tom s ochranou jste a dáme také tipy, jak ji zlepšit.
Buďte ve střehu
Čas od času si vyhraďte pár minut u kafe na detektivní práci a zkontrolujte konkurenty, jestli vám jejich obsah nebo produkty nejsou až moc povědomé. A snažte se být co nejvíc nezávislí a posuzujte s odstupem, jako byste například na oba weby přišli poprvé.
Řešte to
Podívali jste se na věc nezaujatě, probrali s kolegy a stejně máte za to, že o kopírování určitě jde? V tom případě konkurenci napište. Můžete začít i sami obyčejným e‑mailem a pokud to nepomůže, můžete do boje přibrat i právníka.
Nejste si jistí?
Pokud si nejste jistí, jestli se u vás z hlediska práva konkurence spíše inspirovala anebo vás soustavně kopíruje, dejte vědět. Mrkneme na to, zvážíme všechny možnosti tak, abychom situaci řešili co nejefektivněji a zbytečně vám nenavyšovali náklady.