Kontroly ČOI: Přes 80 % případů nesplňuje zákonné podmínky pro zveřejňování recenzí

  • Datum 9. 6. 2025
3 minuty čtení

Spotřebitelské recenze jsou v dnešní klíčové, často jsou tím pozitivním impulsem, který přesvědčí zákazníka ke koupi produktu nebo využití služby. Není to ale jen tak, protože i spotřebitelské recenze podléhají zákonným požadavkům a kontrole, jelikož nepravdivé, zmanipulované nebo nevyvážené recenze mohou zákazníka snadno zmást.

Česká obchodní inspekce („ČOI“) v uplynulém roce zkontrolovala desítky e‑shopů, které zveřejňují spotřebitelské recenze, a výsledky kontroly mluví jasně. Přes 80 % z provedených kontrol není v souladu s právními předpisy.

Co se změnilo?

Novelou zákona o ochraně spotřebitele v roce 2023 byla přidána nová ustanovení, která mají zabránit falešným recenzím, které výrobek nebo službu nepravdivě vychvalují za účelem ovlivnit spotřebitele při jejich rozhodování. Stejně jako falešné recenze ovlivňuje spotřebitele i neuveřejnění negativních recenzí.

Na co se ČOI zaměřila?

Při kontrolní akci se ČOI zaměřila, zda české internetové obchody dodržují zákonné povinnosti. Zajímalo ji především:

🟠 jestli e‑shopy uvádějí, zda recenze ověřují,

🟠 jak ověřují, že recenzi napsal skutečný zákazník,

🟠 zda nezamlčují negativní recenze,

🟠 jestli recenze nejsou zkreslené nebo dokonce vymyšlené.

V rámci kontrolní akce bylo provedeno 77 kontrol, přičemž porušení právních předpisů bylo zjištěno v 65 z nich. Celkem bylo zjištěno 266 případů porušení zákonů a nařízení.

Co ČOI zjistila?

📌 84 % kontrolovaných e‑shopů porušilo zákon (266 porušení),

📌 ve 32 případech chyběla informace o ověřování recenzí,

📌 v 7 případech byly negativní recenze cíleně nezveřejněny,

📌 padlo 13 pokut v celkové hodnotě 68 000 Kč.


ČOI bude těmto kontrolám věnovat zvýšenou pozornost i v tomto roce. Co byste tedy měli mít na paměti, když zveřejňujete recenze na e‑shopu?


🟠 U každé recenze nebo v jejím blízkém okolí uveďte, jestli ověřujete, že ji napsal skutečný zákazník.

🟠 Pokud recenze moderujete nebo filtrujete, napište jak.

🟠 Zajistěte, že recenze nebudou mazány jen proto, že jsou negativní.

🟠 Nezatajujte negativní hodnocení.

Nevíte si s tím rady?

Pokud zveřejňujete recenze a nejste si jistí, zda jsou splněny veškeré podmínky, nebo co přesně je potřeba upravit, dejte nám vědět. Provedeme podrobnou analýzu a zajistíme, abyste od ČOI dostali pouze pochvalu. Více najdete třeba v našem článku o revizi podmínek reklamačního řádu nebo v manuálu změn pro e‑shopy podle novely z roku 2023.

Nebudete chtít jiné právníky.

Naše výstupy jsou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Jsme spolehliví a
věci řešíme bez průtahů

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X