Kupní smlouva není jen o převodu vlastnictví

Náš klient byl kupující nové půdní bytové jednotky a obrátil se na nás s tím, jestli bychom mu zkontrolovali kupní smlouvu od developera.

Upravili jsme ji, aby nebyla tak jednostranná. Kromě toho, aby dobře a bezpečně proběhl samotný převod vlastnictví a platba za byt, jsme se ve smlouvě zaměřili i na: 

  • správné předání nového bytu, 
  • odpovědnost za jeho vady a 
  • záruku.

Vše v pořádku, než přišel zádrhel…

Když konečně nadešel čas a náš klient si mohl jít pro klíče od vysněného domova, ukázalo se, že byt má nedostatky. Nová podlaha byla poškrábaná vrypy od dokončovacích prací posledních řemeslníků a sanitární keramika byla špatně zatmelená. 

Vady ale nebránily užívání bytu, a tak byly sepsány v předávacím protokolu a klient se nastěhoval. Hned první týden ale také došlo k zatékání balkonovými dveřmi do pokoje, čímž došlo k poškození nové podlahy. I tuto vadu tedy klient reklamoval.

Developer si ve smlouvě vydobyl pohodlnou lhůtu 60 dnů na odstranění reklamačních vad. Během této doby však generální dodavatel stavby stále nebyl schopen dohnat své subdodavatele k opravě a čas běžel. 

Jaké měl klient možnosti obrany? 

Právo na reklamace sice vyplývá ze zákona, ale aby se opravy při nečinnosti developera domohl, musel by se obrátit na soud. Tím by se celá věc zablokovala na několik dalších měsíců. 

V tomto případě jsme však do smlouvy dali i smluvní pokutu pro developera, pokud by opravu nevyřídil včas, a to za každý den prodlení. Díky tomu měl developer dobrou motivaci reklamaci řešit. I přes to developerovi trvalo 3 měsíce, než na základě našich výzev zajistil nápravu. Po tu dobu klient musel hlídat počasí a při lijácích okno utěsňovat.

I mistr tesař se někdy utne, ale musí s tím počítat smlouva

Ani sebelepší smlouva nezabrání tomu, aby se něco řemeslníkům nepovedlo. Je třeba ale mít efektivní nástroje pro řešení takové situace. 

Díky tomu, že smlouva obsahovala podrobně upravený reklamační proces včetně lhůt a smluvní pokuty, měl klient nejen páku na developera, aby vady včas opravil, ale také právo na zaplacení smluvní pokuty v řádu několika desítek tisíc korun.

Klient si už užívá nové bydlení a navíc získal nárok na kompenzaci v podobě smluvní pokuty, za kterou si mohl byt dovybavit.

Další případové studie

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X