Právní úskalí marketingových soutěží: od letoška se není čeho bát (skoro)

  • Datum 2. 1. 2017
marketingove souteze
4 minuty čtení

Nový rok 2017 mohou marketéři odstartovat s úsměvem na rtech. Zákonodárci se po několika letech útrap slitovali a z nového zákona, který upravuje hazardní hry, marketingové soutěže konečně vypustili.

Na co si tedy z právního hlediska dávat při soutěžích od 1. ledna 2017 pozor?

V první řadě je třeba mít na paměti, že dále spadáte pod režim zákona o ochraně spotřebitele. Vaše soutěže nesmí být dotčeny tzv. nekalými obchodními praktikami. Co všechno pod tyto praktiky podřadit lze najít v § 5, 5a, 5b zákona o ochraně spotřebitele (z. č. 634/1992 Sb.). Pokud se vám těmito výčty nechce prokousávat, pak ve zkratce: v soutěžních pravidlech nelžete, nedávejte zavádějící informace, nemanipulujte se spotřebiteli, vydejte výhry tak, jak jste v soutěžních pravidlech slíbili.

Ve zbytku se kreativitě meze nekladou. Už nemusíte kouzlit s výší výher, ani s „prvkem náhody“ tak, jak vás to učili právníci. Účast v soutěži jde nadále podmínit koupí zboží nebo účastí v kampani. Vyhněte se však finančním vkladům, sázkám do soutěže – spadli byste rovnýma nohama zpět do zákona o hazardních hrách.

Při vypisování soutěže se hodí mít na paměti také všudypřítomný zákon o ochraně osobních údajů  – zpracováváte-li jména, emailové adresy, telefonní čísla, fotografie účastníků kampaně, nezapomeňte, že máte informační povinnost podle zákona o ochraně osobních údajů.

Co musíte uvádět?

  • kdo jste
  • jaké údaje zpracováváte (kdo je pro vás zpracovává)
  • za jakým účelem je zpracováváte
  • na jak dlouho
  • zda je to na základě zákona nebo na základě souhlasu účastníka (a chtít tento souhlas)
  • že je případně možnost souhlas odvolat a kontaktovat Úřad pro ochranu osobních údajů v případě, že se účastníkovi něco nepozdává

 Informace (a případně souhlas) zahrňte do pravidel soutěže a nezapomeňte, že v případě cílení kampaně na děti, je potřeba zajistit souhlas jejich zákonných zástupců. Soutěž v takovém případě dobře zvažte a pokud si nejste s osobními údaji jistí v kramflecích, konzultuje kampaň s právníkem. Dobrý právník vás v téhle oblasti jednoduše zorientuje tak, abyste ho pro další soutěže už vlastně nepotřebovali. (Abych vás nezdržovala hledáním: 255 785 595, napistenam@elegal.cz).

Tak ať se vám v roce 2017 dobře soutěží!

P. S.: Pokud byste si chtěli o právu v marketingu poslechnout společně s ostatními marketéry, nabídka školení je pestrá, stačí kliknout a registrovat se zde.

 

 

Štítky

Autor článku

Petra se na našem blogu i pro nejrůznější média nejčastěji rozepisuje o pastech marketingového práva a praktických dopadech GDPR. Petry články jdou vždycky na dřeň problému a odnesete si z nich spoustu praktických rad a tipů.

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X