Už 13. prosince 2024 nabyde účinnosti nové nařízení Evropské unie 2023/988 o obecné bezpečnosti výrobků. Co to pro vás znamená z pozice prodejce výrobků nejen prostřednictvím e‑shopu a jaké nové povinnosti pro vás plynou, pokud si zboží sami vyrábíte nebo dovážíte na trh ze zemí mimo EU?
O co jde?
Evropská unie zavádí další opatření k posílení ochrany spotřebitelů, tentokrát přichází s novými pravidly a povinnostmi zaměřenými na zajištění bezpečnosti výrobků, které se prodávají spotřebitelům na území Evropské unie. A vzhledem k turbulentně rostoucí popularitě online nakupování nařízení stanoví speciální pravidla i pro e-shopy.
Doposud byla bezpečnost výrobků sice také regulována, ale každý stát EU si pravidla pojal po svém, nyní bude úprava pro všechny státy Evropské unie stejná.
Týká se to i vašeho byznysu?
Ano, pokud:
provozujete e-shop, na kterém nabízíte výrobky;
prodáváte výrobky fyzicky, tj. v kamenné prodejně;
jako první uvádíte na trh EU výrobky, které dovážíte ze třetích zemí;
vyrábíte výrobky nebo si je necháte vyrobit a uvedete je na trh pod svým jménem nebo ochrannou známkou;
provozujete online tržiště (tj. jedna platforma, např. Amazon či eBay, na které může zákazníkům prodávat více různých obchodníků, kteří nabízejí různé produkty);
a zároveň se jedná o nabídku výrobků zaměřenou na spotřebitele v Evropské unii. To splňujete například tím, že umožňujete doručení spotřebitelům z kteréhokoliv státu EU.
Oddychnout si ale můžete, pokud prodáváte pouze některý z následujících produktů. Na ty se totiž nové povinnosti nevztahují:
léčivé přípravky (pro lidské užití i veterinární);
potraviny (takže i doplňky stravy) a krmiva;
živé rostliny a zvířata, geneticky modifikované organismy a mikroorganismy v uzavřeném použití;
produkty živočišného původu a vedlejší produkty (ty neurčené ke konzumaci, např. kožešiny);
přípravky na ochranu rostlin;
starožitnosti;
výrobky zřetelně označené, že mají být před použitím opraveny nebo repasovány;
přepravní zařízení provozované poskytovatelem služeb (např. lanová dráha);
letadla, jejichž konstrukce, výroba, údržba a provoz představují nízké bezpečnostní riziko.
Jelikož nové nařízení je obecný předpis, nevztahuje se ani na výrobky, pro které existuje nějaká speciální úprava na úrovni EU stanovující pravidla pro zajištění bezpečnosti výrobků. Těmi jsou například hračky pro děti.
Na veškeré ostatní výrobky se ale nařízení vztahuje:
Ať už jsou nové, použité nebo repasované.
Nezáleží ani, zda je spotřebitelům poskytnete za úplatu, nebo zdarma.
Jde i o výrobky, které nejsou určeny primárně pro spotřebitele, ale lze rozumně očekávat, že je spotřebitelé používat budou. Příkladem mohou být například průmyslové čisticí prostředky, které jsou primárně určeny pro profesionální úklid ve velkých prostorách, jako jsou továrny nebo sklady, ale může se k nim dostat i spotřebitel.
Úprava se vztahuje i na výrobky, které spotřebitelům neprodáváte, ale dodáte nebo zpřístupníte v souvislosti s poskytnutím služby, například pokud provozujete půjčovnu sportovního vybavení a zákazníkovi pronajmete kolo.
Jaké konkrétní povinnosti budete muset dodržovat?
Jednotlivé povinnosti se liší podle toho, zda:
Jste distributor a výrobky pouze přeprodáváte.
Jste výrobce a výrobky sami vyrábíte nebo si pro sebe necháváte vyrobit.
Jste dovozce a dovážíte je ze třetích zemí.
Speciální pravidla si Evropská unie nachystala i pro distanční prodej a provozovatele online tržišť.
Ať už jste jakýkoliv z těchto subjektů, hlavním smyslem nových povinností je přijmout taková opatření, aby se na trh uváděly pouze bezpečné výrobky. Výrobce zodpovídá za to, že jeho výrobek je bezpečný. Dovozce musí zajistit a ověřit, že výrobce splnil všechny povinnosti a výrobek je v pořádku. Distributoři pak mají za úkol ověřit, že vše prošlo kontrolou jak u výrobce, tak u případného dovozce. Jinými slovy – každý v dodavatelském řetězci si hlídá své i ostatní, aby se ke spotřebiteli dostal jen opravdu bezpečný výrobek.
Pojďme se podívat na některé konkrétní situace:
A) Prodáváte výrobky na dálku
Např.: Prodáváte zboží na svém e‑shopu, bez ohledu na to, kdo je výrobcem a odkud zboží je.
V případě prodeje výrobků online přes e‑shop nebo například telefonicky musíte přímo u nabídky těchto výrobků jasně a viditelně uvést následující:
konkrétní údaje o výrobci – jméno, název nebo zapsanou ochrannou známku výrobce, jeho poštovní adresu a e‑mail; pokud výrobce nesídlí v EU, uveďte i jméno, poštovní adresu a e‑mail odpovědné osoby. O koho se jedná, vám sdělí výrobce, který takovou osobu musí ustanovit.
údaje umožňující identifikaci výrobku – například výrobní nebo sériové číslo, jedinečný čárový kód apod., dále jeho vyobrazení (fotografie nebo video) a typ (popis modelu);
případné varovné nebo bezpečnostní informace. Doposud přitom stačilo, aby tyto informace byly uvedeny pouze na samotném výrobku nebo průvodním dokumentu k němu, nyní musí budou muset být přímo u nabídky na webu.
B) Vyrábíte nebo si pro sebe necháváte vyrobit výrobky a uvádíte je na trh pod svým jménem nebo ochrannou známkou
Např.: Nakupujete oblečení od italského výrobce, který vám na ně našije vaše logo a vy ho prodáváte na svém e‑shopu. Nebo si oblečení přímo sami šijete a prodáváte.
Tzv. výrobci budou povinni zajistit, aby byly jejich výrobky bezpečné už při jejich návrhu. Toho mají docílit díky povinné tvorbě tzv. interní analýzy rizik. V této analýze musí výrobce předvídat veškerá možná rizika, která by jejich výrobky mohly přinést a navrhnout způsoby, jak je minimalizovat nebo zcela odstranit. To může zahrnovat i testy, které buď provedou sami, nebo využijí jiné specializované osoby. Výsledky těchto testů pak slouží k ověření a doložení, že výrobek je pro spotřebitele bezpečný a splňuje veškeré stanovené normy.
Další novou povinností pro výrobce je poctivé vedení dokumentace, ve které uvedou popis výrobku a jeho základní vlastnosti důležité pro posouzení bezpečnosti. Tyto vlastnosti specifikuje nařízení, patří mezi ně např. složení, obal, návod k montáži, označení výrobku nebo vzhled. Dokumentaci je nutné pravidelně aktualizovat a uchovávat ji po dobu 10 let od uvedení výrobku na trh. Buďte připraveni předložit ji na vyžádání úřadům.
Zároveň nařízení stanoví nová pravidla pro označení výrobků. Na každém výrobku bude nutné uvést sériové číslo nebo jiný identifikátor, identifikaci výrobce (jméno / název /ochrannou známku), poštovní adresu a e‑mail výrobce nebo e‑mail a adresu místa, kde lze výrobce kontaktovat. Všechny tyto informace se na výrobek nevejdou? Nevadí, uveďte je na obal nebo na dokument k výrobku přiložený. Veškeré informace můžete zpřístupnit i elektronicky pomocí QR kódu. Nezapomeňte přiložit ani jasný návod a bezpečnostní informace, a to v jazyce státu, do kterého výrobek dodáváte. To neplatí pro výrobky, které spotřebitel zvládne bezpečně užívat i bez návodu a bezpečnostních informací, např. rámeček na fotografie.
C) Dovážíte výrobky ze třetích zemí a uvádíte je na trh EU? (tzv. dovozce)
Např.: Nakupujete elektroniku z Číny a prodáváte ji ve svém obchodě.
Dovozci budou muset držet pevnou ruku nad výrobci mimo EU a dohlédnout, že splňují všechny povinnosti stanovené nařízením.
Kromě toho i pro dovozce platí pravidla pro označování výrobků. Musí uvést své identifikační údaje (jméno / název / ochranná známka), poštovní adresu a e‑mail, nebo e‑mail a adresu místa, kde je lze kontaktovat. Stačí je např. uvést na štítek a nalepit na výrobek, obal nebo přiloženou dokumentaci, opět lze využít QR kód. Dejte si pozor, aby tyto informace nebyly výrobcem ničím zakryty, např. přelepeny. Dovozce musí zajistit, aby (pokud je to třeba), byly k výrobku přiloženy pokyny a bezpečnostní informace.
Musí také uchovávat kopii technické dokumentace vypracované výrobcem a zajistit, aby mohla být na vyžádání zpřístupněna úřadům.
D) Prodáváte výrobky online i fyzicky (tzv. distributor)
Např.: Prodáváte na svém e‑shopu nebo v kamenné prodejně zboží, které jste objednali od cizího výrobce v rámci EU.
Distributoři žádné zásadní specifické povinnosti nemají, je ale na nich ověřit si, jestli ostatní subjekty v dodavatelském řetězci splnili vše, co měli.
E) Provozujete online tržiště
Např.: Provozujete platformu, kde mohou různí obchodníci nabízet své produkty spotřebitelům na území EU (AliExpress, Wish).
Pro provozovatele online tržišť si toho nařízení připravilo více. Jednou z povinností je například zavést dvě kontaktní místa – jedno pro komunikaci s dozorem nad trhem a druhé pro veřejnost. Úřady je pomocí tohoto kontaktního místa budou informovat zejména o nutnosti stažení nabídky výrobků, které jsou nebezpečné, a online tržiště na to budou muset reagovat stažením nabídky. Tyto odstraněné výrobky se pak na tržišti nesmí znovu nabízet, bude také nutné informovat zákazníky, kteří si výrobek zakoupili, a sdílet informace o stažení výrobku z nabídky online na svém webu a/nebo aplikaci.
Zjistili jste, že je výrobek nebezpečný. Co teď?
Nahlaste to! Veškeré pochybnosti o bezpečnosti výrobku bude třeba hlásit, a to ať jste výrobce, dovozce nebo distributor. Evropská unie za tímto účelem zřídila nový internetový portál s názvem „Safety Business Gateway“, který umožní přímou komunikaci s úřady.
Postup při zjištění nebezpečného výrobku by měl vypadat následovně:
Pokud výrobek ještě nebyl uveden na trh, nesmíte ho na trh uvést (tzn. nesmíte ho ani nabízet), dokud nebude vše v pořádku.
Pokud už uveden na trh byl, okamžitě ho stáhněte z nabídky.
Prostřednictvím Safety Business Gateway informujte úřady. Zejména poskytněte informace o riziku, přijatých opatřeních a počtu výrobků, které jsou stále v oběhu.
Pokud jste výrobce, informujte spotřebitele. Pokud jste dovozce, musíte zajistit, aby byli spotřebitelé informováni. Oznámení můžete zveřejnit prostřednictvím např. webu, sociálních sítí nebo hromadných médií, aby mělo co největší dosah. Musí obsahovat nadpis „Stažení výrobku z oběhu z důvodu bezpečnosti“, jasný popis výrobku, hrozícího nebezpečí, prostředků nápravy a telefon nebo interaktivní online službu, kde zdarma poskytnete více informací.
Výrobce zveřejní kontakt (e-mail, telefon, nebo webovka), na který můžou spotřebitelé posílat stížnosti a informace o problémech s výrobkem. Dovozci a distributoři musí ověřit, že výrobce kontakt zveřejnil. Pokud ne, zveřejní kontakt sami, vyřídí stížnosti a o výsledku ostatní subjekty informují.
Stížnosti musíte pečlivě prošetřit a vést o nich interní záznamy. Pozor na osobní údaje spotřebitelů, uchovávejte jen ty nezbytně nutné k prošetření stížnosti, a to po dobu nutnou k prošetření, maximálně 5 let.
Informujte ostatní subjekty v dodavatelském řetězci (např. pokud jsem jen distributor, oznámím to výrobci).
Pokud z trhu stáhnete výrobek z důvodu bezpečnosti, jste povinni spotřebitelům poskytnout nápravu (jako subjekt, který výrobek na trh uvedl). Může se jednat o:
opravu výrobku,
výměnu za bezpečný výrobek stejného typu, hodnoty a kvality nebo
vrácení peněz v hodnotě zboží.
Výběr je na spotřebiteli, vy jim musíte nabídnout minimálně dvě ze zmíněných možností. Pouze jednu možnost můžete nabídnout, pokud ostatní varianty nejsou možné nebo by pro vás byly nepřiměřeně nákladné. Pokud ale spotřebiteli slíbíte opravu nebo výměnu a svůj slib v přiměřené době nebo bez větších obtíží pro spotřebitele nesplníte, má právo na náhradu ceny vždy.
Co když nová pravidla nebudete dodržovat?
Posvítí si na vás příslušný dozorčí orgán. V souvislosti na okolnosti případu může jít o přestupek podle zákona o obecné bezpečnosti výrobků, za který vám může být uložena pokuta i ve vyšších stovkách tisíců Kč. Například za neuvedení povinných informací na webu v případě online prodeje hrozí pokuta do 5 mil. Kč.
Prozatím se ale jedná pouze o návrh, novela zmíněného zákona aktuálně leží v rámci legislativního procesu v Senátu, účinná by měla být společně s nařízením v prosinci 2024.
Jak se co nejlépe připravit?
Začněte kontrolou svých procesů a ujistěte se, že máte na webu vše potřebné – údaje o výrobcích, bezpečnostní pokyny, jasné označení.
Pokud vyrábíte, připravte si analýzu rizik a veďte si podrobnou dokumentaci. Dovozci by měli ověřit, že zboží z třetích zemí odpovídá požadavkům EU.
Seznamte s novými povinnostmi i celý váš tým, aby věděl, jak reagovat při podezření na nebezpečný výrobek nebo na nutnost jeho stažení.
Barbora je čerstvou absolventkou Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Za sebou má vedle téměř tříleté praxe ve středně velké advokátní kanceláři i několik kratších praxí, například na soudě, Ministerstvu zdravotnictví nebo v bezplatné právní poradně. Nejraději se věnuje zdravotnickému a farmaceutickému právu nebo právu duševního vlastnictví. Moc ráda se ale učí i nové věci z dalších právních odvětví.