Průšvih jako METRO(stav)

  • Datum 23. 11. 2016

Jsou společnosti, které jsou svými právními přešlapy v kampaních proslavené. Ne snad že by si nemohly dovolit právníka, který by jim před vykopnutím kampaně za nějaký ten peníz sdělil, že nedělají dobře. Jednoduše – soudní spor se jim v konečném zúčtování vyplatí. Pár milionů, které za něj utratí a které putují žalobcům a advokátům, jsou nic v porovnání s jejich slávou a zapsáním se do povědomí spotřebitelů. 

Doba Vánoc se blíží, pojďme si připomenout slavné sobí parohy a vydařenou Vodafoňáckou guerillu z roku 2006, o které se učí ještě dnes. Že by si zrovna Vodafone v rámci předvánočního shonu zapomněl ověřit své kroky u právníka? To těžko.

Ne vždy ale vnáší reflektory zamířené na vaši kampaň radost a bublinky do vašeho marketingového týmu. Aneb není publicita jako publicita – a doby hesla „špatná reklama, taky reklama“ jsou snad už dávno pryč. Své o tom ví třeba Metrostav, kterému se nyní nevyplácí pozměnění loga bez dostatečné právní podpory a novináři si na jeho soudním sporu rádi a vydatně pochutnávají. Komenty z řad lidu? „Zrovna u Metrostavu bych podcenění licencí nečekal…“

Nuž, já také ne.

Co si ale třeba právě z jeho případu odnést? Oči dokořán.

Pokud nechcete být v hledáčku novinářů (sekce soudní spory o autorská práva) příště vy, pamatujte, že loga a jiná (třeba grafická) díla nemůžete bez souhlasu jejich autora přetvářet k obrazu svému.

Že jste si za tvorbu zaplatili? Že jste sdělili svá přání a náměty? Že logo je VAŠE? Pěkné. V autorském právu však ne až tak důležité. Vždy si proto, prosím, ověřte, že jste do své smlouvy o dílo nezapomněli napsat podstatný detail – totiž, že kromě toho, že je dílo VAŠE – můžete dílo sami upravovat, nechat ho upravit někoho jiného a to i způsobem, který by autorovi mohl připadat, že „snižuje důstojnost jeho díla“ (ano, právě v tom byl totiž kámen úrazu u Metrostavu).

Že to ve své smlouvě s grafikem nemáte? A za co jste tedy zaplatili…? 

P.S.: Abych vás ušetřila bolehlavu, připravila jsem pro vás univerzální vzor smlouvy, který si můžete stáhnout na našem webu.

P.P.S.: Jak se nejen takovýmto průšvihům vyhnout vám s radostí sdělím na seminářích Právo v marketingu a Právo pro grafiky.

Autor článku

Petra se na našem blogu i pro nejrůznější média nejčastěji rozepisuje o pastech marketingového práva a praktických dopadech GDPR. Petry články jdou vždycky na dřeň problému a odnesete si z nich spoustu praktických rad a tipů.

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X