Doba Vánoc se blíží, pojďme si připomenout slavné sobí parohy a vydařenou Vodafoňáckou guerillu z roku 2006, o které se učí ještě dnes. Že by si zrovna Vodafone v rámci předvánočního shonu zapomněl ověřit své kroky u právníka? To těžko.
Ne vždy ale vnáší reflektory zamířené na vaši kampaň radost a bublinky do vašeho marketingového týmu. Aneb není publicita jako publicita – a doby hesla „špatná reklama, taky reklama“ jsou snad už dávno pryč. Své o tom ví třeba Metrostav, kterému se nyní nevyplácí pozměnění loga bez dostatečné právní podpory a novináři si na jeho soudním sporu rádi a vydatně pochutnávají. Komenty z řad lidu? „Zrovna u Metrostavu bych podcenění licencí nečekal…“
Nuž, já také ne.
Co si ale třeba právě z jeho případu odnést? Oči dokořán.
Pokud nechcete být v hledáčku novinářů (sekce soudní spory o autorská práva) příště vy, pamatujte, že loga a jiná (třeba grafická) díla nemůžete bez souhlasu jejich autora přetvářet k obrazu svému.
Že jste si za tvorbu zaplatili? Že jste sdělili svá přání a náměty? Že logo je VAŠE? Pěkné. V autorském právu však ne až tak důležité. Vždy si proto, prosím, ověřte, že jste do své smlouvy o dílo nezapomněli napsat podstatný detail – totiž, že kromě toho, že je dílo VAŠE – můžete dílo sami upravovat, nechat ho upravit někoho jiného a to i způsobem, který by autorovi mohl připadat, že „snižuje důstojnost jeho díla“ (ano, právě v tom byl totiž kámen úrazu u Metrostavu).
Že to ve své smlouvě s grafikem nemáte? A za co jste tedy zaplatili…?
P.S.: Abych vás ušetřila bolehlavu, připravila jsem pro vás univerzální vzor smlouvy, který si můžete stáhnout na našem webu.
P.P.S.: Jak se nejen takovýmto průšvihům vyhnout vám s radostí sdělím na seminářích Právo v marketingu a Právo pro grafiky.