Jak právo reguluje reklamu na specifické výrobky jako doplňky stravy, léky, alkohol, nikotinové sáčky nebo kratom?

  • Datum 13. 5. 2024

Reklamní právo má v České republice svá pravidla. Některé výrobky ale můžete prezentovat jen v omezené míře nebo dokonce vůbec. Své o tom ví třeba prodejci doplňků stravy, kteří musí vážit každé jedno slovo, které do reklamy napíšou. Proč? Protože patří mezi výrobky specifické – ty, u kterých se zákonodárci rozhodli, že je potřeba více chránit zákazníky. V dnešním článku si proto posvítíme na konkrétní pravidla, která specifické výrobky v marketingu mají.

Pravidla pro reklamu na doplňky stravy

Výživové doplňky se prodávají nejčastěji ve formě pilulek, roztoků nebo prášku a mají doplňovat stravu koncentrovaným zdrojem vitamínů nebo jiných látek. Kvůli své podobě jsou ale velmi často zaměňovány s léky. Možná i proto, že se prodávají v lékárně.

Aby spotřebitelé chápali, že se nejedná o léčivo nebo jiný produkt, musí každá reklama obsahovat výraz doplněk stravy. Uvést ho musíte na e‑shopu, v příspěvku na sociálních sítích nebo i v reklamních textech v Google Ads.

U tvorby reklam na doplňky stravy je nutné mít na paměti, že nemají schopnost léčit. Proto o nich nemůžete tvrdit, že pomohou s chřipkou nebo že zlepší zrak. Mohou mít určitý vliv na naše zdraví, ať už podporu imunity, trávení či koncentrace, ale nemohou mít podobné účinky jako léky nebo zdravotnické prostředky.

Tři typy tvrzení

Pokud už s doplňky stravy (nebo jinými potravinami) pracujete, určitě víte, že existují tři typy tvrzení:

Výživová tvrzení

Tato tvrzení mluví o nějaké energetické hodnotě nebo obsahu živin, např.

  • bez tuku,
  • zdroj vlákniny,
  • bez přídavku cukrů.

Používat je však můžete jen tehdy, pokud vám to dovolí evropské nařízení č. 1924/2006 a splníte jeho podmínky. Pokud byste se totiž chtěli chlubit s tvrzením „bez tuku“, můžete ho podle nařízení použít jenom, když váš produkt nemá více než 0,5 g tuku na 100 g nebo 100 ml.

Zdravotní tvrzení

Zdravotní tvrzení už dávají produkt do souvislosti se zdravím člověka, např.

  • vitamín C přispívá k normální funkci imunitního systému,
  • hořčík přispívá k normální činnosti svalů,
  • zinek přispívá k udržení normálního stavu pokožky.

Všimněte si, že tvrzení neříkají, že vitamíny či minerály něco v těle vylepší nebo zahojí, pouze pomáhají udržet určitý žádoucí stav.

Zdravotní tvrzení můžete navíc použít jen tehdy, pokud váš produkt obsahuje konkrétní vitamín, minerál nebo jinou látku a pokud k této látce evropské úřady schválily konkrétní tvrzení.

Zkušení prodejci už dobře vědí, že ke spoustě látkám bohužel žádné schválené zdravotní tvrzení není a popisky e‑shopových produktů tak často zejí prázdnotou a zákazník se pořádně ani nedozví, k čemu produkt vlastně slouží.

Používání zdravotních tvrzení má navíc spoustu specifických pravidel. Pokud se do prodeje doplňků stravy pouštíte, doporučujeme jejich propagaci konzultovat s právníkem.

Léčebná tvrzení

U léčebných tvrzení si stačí zapamatovat jednu věc: Nikdy je u doplňků stravy ani jiných potravin nepoužívejte!

Léčebné tvrzení je cokoliv, kde používáte:

  • názvy nemocí (např. chřipka, covid, průjem, onemocnění, nemoc, nachlazení),
  • názvy symptomů (např. kašel, bolest, křeče, horečka),
  • slova spojená s vyléčením nebo nemocemi (např. léčí, hojí, obnovuje, zlepšuje stav, prevence),
  • grafická znázornění spojená s léčením a nemocemi (např. obrázek lékaře).

Jak tvrzení rozeznat?

Pro lepší pochopení ještě na závěr ukázkový rozdíl mezi zdravotním a nedovoleným léčebným tvrzením:

  • přispívá k udržení normálního stavu pokožky = zdravotní,
  • pomáhá udržovat zdravou pokožku = zdravotní,
  • zlepšuje stav pokožky = léčebné,
  • napomáhá hojení pokožky = léčebné.

Pravidla pro reklamu na léky a zdravotnické pomůcky

Od roku 2021 máme poměrně sjednocenou regulaci reklamy na léky a zdravotnické prostředky. Zdravotnickými prostředky se rozumí různé pomůcky jako nosní spreje, covid testy, hojivé náplasti, ale třeba i kontaktní čočky.

U obou produktů musíte uvádět povinné informace. Platí to opět pro jakýkoliv reklamní formát jako e‑shopový popisek, příspěvek na Instagramu nebo reklamní text v PPC systémech. Povinným informacím říkáme legal line a toto jsou její náležitosti:

  • Musíte uvést, že se jedná o humánní léčivý přípravek, zdravotnický prostředek nebo diagnostický zdravotnický prostředek in vitro.
  • Musíte uvést přesný název produktu.
  • U léčiv musíte popsat nezbytné informace pro použití produktu (např. zda se natírá na kůži nebo zda jde o perorální roztok). U zdravotnických prostředků zase musíte vymezit, k čemu produkt slouží.
  • U obou produktů musíte upozornit, že si má zákazník pečlivě přečíst příbalovou informaci léčiv nebo návod k použití zdravotní pomůcky a informace, které se vztahují k jejímu bezpečnému použití.

Pokud bychom tedy na Facebook chtěli přidat reklamu na léčivo jménem Hlavolék®, doplnili bychom ostatní marketingové texty o tuto legal line:

Hlavolék® je humánní léčivý přípravek k vnitřnímu užití užívaný na bolest hlavy. Pečlivě čtěte příbalovou informaci.

Pro léky i zdravotnické pomůcky existuje i mnoho zákazů, jak je můžete komunikovat. Vybíráme některé z nich:

  • Díky této zdravotnické pomůcce už nikdy nebudete muset k doktorovi.
  • Tento lék doporučuje naše ambasadorka a vlivná herečka Libuše, vyzkoušejte ho také!
  • Bez našeho doplňku stravy vám hrozí časté nachlazení!
  • Náš lék je přírodní, a proto tak dobře účinkuje.
  • Děti, řekněte rodičům, ať vám koupí pastilky na kašel! Chutnají ještě lépe, než sladkosti v cukrárně!
  • Když budete brát naše léčivé tablety, uzdravíte se.
  • Náš nosní sprej můžete používat zcela bez rizika!

Přečtěte si také náš článek Nová pravidla pro reklamu na zdravotnické prostředky.

Pravidla pro reklamu na alkohol

Také alkoholické nápoje mají svou speciální právní úpravu. Je to proto, aby si lidé nespojovali pití alkoholu se zlepšováním kvality života, když se vlastně jedná o toxickou a návykovou látku.

V reklamě na alkohol proto nesmíte:

  • Zobrazovat děti a mladistvé nebo využívat jakékoliv prvky, které jsou jim blízké (typicky nějaké teen trendy nebo dětské postavičky).
  • Nabádat k nestřídmému pití.
  • Negativně nebo ironicky hodnotit, když někdo nepije.
  • Spojovat alkohol s úspěchy, lepším výkonem nebo společenským statusem.
  • Tvrdit, že alkohol léčí, povzbuzuje nebo uklidňuje.
  • Spojovat alkohol a s řízením.
  • Tvrdit, že alkohol může řešit osobní problémy nebo konflikty.
  • Zdůrazňovat, že kladem nápoje je obsah alkoholu.

Typicky tak padají od úřadů pokuty za reklamy, ve kterých lidé dosáhnou po napití úspěchu u opačného pohlaví. Bizarní pokuta ale padla i za reklamu, ve které mladší herečky pily Fernet s gumovými medvídky na zorbingu.

Pravidla pro reklamu na nikotinové sáčky a kratom

Trh s nikotinovými sáčky i kratomem se v poslední době otřásá v základech.

Od poloviny roku 2023 je účinná nová vyhláška, která určila nová pravidla pro to, jak mají nikotinové sáčky vypadat, co mohou obsahovat nebo jaké mají mít vlastnosti. Obsahuje také spoustu zákazů.

Pro reklamu zatím žádná omezení neplatí, ale už se chystají v podobě novely. Podle té by se zcela zakázala reklama na internetu, sociálních sítích i v tradičních médiích, a to i ve formě sponzorování akcí nebo influencer spoluprací. Nebude možné ani poskytovat bezplatné vzorky.

Více o nikotinových sáčcích jsme psali v článku Co se mění pro prodej a označování nikotinových sáčků.

A v Poslanecké sněmovně se dále peče nový zákon o psychomodulačních látkách, kam má spadat právě kratom.

Vše o budoucnosti kratomu se dočtete v článku Co se mění pro kanabinoidy a kratom.

U jakých dalších produktů je reklama omezena?

Mezi další produkty, u kterých byste měli vždy zbystřit, jsou:

  • tabákové výrobky a elektronické cigarety,
  • potraviny a kojenecká výživa,
  • přípravky na ochranu rostlin a pomocné prostředky,
  • veterinární léčivé přípravky,
  • dočasné užívání ubytování a jiné rekreační služby,
  • hazardní hry,
  • výrobky cílící na zdraví,
  • medikovaná krmiva a meziprodukty,
  • střelné zbraně a střelivo,
  • provozování pohřební služby.

Pokud byste v některých z těchto oblastí potřebovali poradit nebo zkontrolovat kampaň, domluvte si s námi konzultaci.

Štítky

Autor článku

Andrea nejčastěji píše o právních úskalích ve světě marketingu a e‑commerce. Díky svým zkušenostem z obou těchto oblastí má praktický přesah a v její články vám dají konkrétní návod, který zvládnete sami aplikovat.

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • Marketingové právo
  • Právo v e-commerce
  • Zdravotnické a potravinové právo

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X