Spory o značku: Jak ochránit firmu, doménu nebo pověst?

  • Datum 23. 6. 2025

minulém článku jsme si vysvětlili, co je to obchodní firma, jakou roli hraje v podnikání ochranná známka a jak to všechno souvisí s brandem. V praxi se hranice mezi jednotlivými typy označení trochu stírají. Může se stát, že vám konkurence obchodní firmou zasahuje do ochranné známky, nebo třeba ochrannou známkou zasahuje do doménového jména. V článku se podíváme na to, jak se takové situace řeší.

Ochranná známka vs. obchodní firma – kdo má přednost?

Ochranná známka i obchodní firma jsou způsoby, jak veřejnosti ukazujete, kdo jste. Obchodní firma je název zapsaný v obchodním rejstříku (např. eLegal advokátní kancelář s.r.o.), ochranná známka je pak registrované označení, např. logo eLegal. Pokud používáte dlouhá leta název a máte ho zapsaný jako obchodní firmu, ale někdo jiný si mezitím zaregistruje stejný název jako ochrannou známku, může dojít ke střetu. Základním kritérium, které se řeší je, kdo byl první.

a) Obchodní firma byla zapsaná před ochrannou známkou

Podnikáte na trhu už pěkných pár let, duševní vlastnictví vaší společnosti jste ale moc neřešili. Konkurence podala přihlášku ochranné známky shodnou s vaší obchodní firmou, pod kterou poskytujete svoje služby. Je možné se proti tomu bránit?
Pokud ještě není ochranná známka registrovaná, máte možnost podat námitky u úřadu, který ochrannou známku registruje. O tom, jak námitkové řízení probíhá, jsme psali v jednom z předchozích článků.
Právní úprava stojí obecně na principu priority – kdo dřív přijde, ten dřív mele. Obchodní firma ale není tak silná, aby stačilo poslat úřadu výpis z obchodního rejstříku se zakroužkovanou obchodní firmou. V námitkovém řízení musíte prokázat hlavně tyto věci:

  • že jste obchodní firmu používali dříve, než konkurence podala přihlášku ochranné známky,
  • že váš název je dostatečně jedinečný, aby lidé hned poznali, že jde právě o vaši firmu,
  • že jste název používali opravdu intenzivně – například jste ho měli uvedený na fakturách, webových stránkách, reklamních materiálech, nebo že zákazníci tento název dobře znají a spojují si ho s vašimi produkty či službami.

Pokud jste přišli na to, že ochranná známka je už registrovaná, můžete podat návrh na prohlášení takové známky za neplatnou. To, co budete muset prokazovat ohledně svého označení, se ale moc neliší.
Ať už se jedná o přihlášku nebo již registrovanou ochrannou známku, ohradit se proti konkurenci můžete u Úřadů průmyslového vlastnictví – jen ty mohou zamítnout přihlášku nebo prohlásit známku za neplatnou. Pokud budete chtít kompenzaci nebo zakázat konkurenci brand používat úplně, budete muset k soudu.

b) Obchodní firma se zapsala až po ochranné známce

Jiná situace nastává, pokud máte registrovanou ochrannou známku, ale zjistíte, že někdo jiný se pokouší zapsat obchodní firmu se stejným nebo velmi podobným názvem do obchodního rejstříku. Jak můžete tuto situaci řešit?
Podle zákona máte právo používat registrovanou známku pro výrobky nebo služby, pro které je známka registrovaná, výlučně vy. Nikdo jiný ji bez vašeho souhlasu používat nesmí – a to platí i v případě, kdy si někdo založí firmu a použije název podobný vaší známce. 
V takovém případě se budete bránit u soudu. Soudní řízení sice nikdy není úplně jednoduchá záležitost, ale s registrovanou ochrannou známkou máte výrazně lepší výchozí pozici. Nemusíte totiž složitě dokazovat, že jste název používali jako první. Obvykle stačí doložit jen to, že jste vlastníkem registrované ochranné známky – například výpisem z rejstříku ochranných známek. 
Největším úskalím v takových sporech bývá často dokazování, že nová obchodní firma působí ve stejném nebo podobném oboru jako vy. Pokud se nejedná o úplně identické výrazy, bývá trochu oříšek prokázat i zaměnitelnost (např. Luminia a Luminex).
Pokud soud uzná, že obchodní firma porušuje vaše práva k ochranné známce, zpravidla rozhodne tak, že nařídí druhé straně, aby:

  • změnila název obchodní firmy nebo
  • z názvu odstranila tu část, která zasahuje do vaší ochranné známky.

U soudu se kromě tohoto nároku můžete domáhat i finanční kompenzace – náhrady škody, vydání bezdůvodného obohacení a dalších nároků.

Ochranné známky a obchodní firmy vs. doménová jména

Kdo by nechtěl mít registrované doménové jméno, podle které ho zákazníci snadno najdou. Doména je v dnešní době možná i důležitější než název firmy. Proto jsou docela časté i spory kolem domén. 
Doménové spory můžou řešit soudy, mnohem rychlejší je ale on-line řízení před rozhodčím soudem. Jedná se o metodu alternativního řešení sporu, která se u domén s koncovkou.cz řídí pravidly registrátora CZ. NIC a nikoliv pouze zákonem, jako je to u soudů. 
Spor posuzují nezávislí experti, kteří rozhodnou, zda ten, kdo si konkrétní doménové jméno registroval, neporušuje práva navrhovatele – držitele ochranné známky či jiné chráněné označení. Řízení trvá zhruba 4 měsíce.
Řízení může skončit rozhodnutím o zrušení nebo převodu domény. Neřeší nicméně náhradu škody ani další finanční kompenzace. Nevýhodou řízení může být, že poplatek za řízení (nejméně 34 000 Kč) platí ten, kdo navrhuje převod nebo zrušení domény, a ani v případě výhry náklady nedostanete zpět.

a) Ochranná známka nebo firma předchází registraci doménového jména

Pokud máte práva ke známce nebo obchodní firmě z doby, než někdo jiný zaregistroval doménu obsahující dané označení, můžete po držiteli domény požadovat, aby ji na vás převedl nebo aby ji registrátor úplně zrušil.
Majitel doménového jména si ho mohl registrovat bez toho, aniž by si ověřil, jestli někdo k názvu nemá nějaké právo. Může se ale jednat taky o promyšlený tah, o tzv. cybersquatting, kdy si někdo doménu účelově zaregistruje, aby vám ji mohl draho prodat.
V řízení před expertem prokážete, že vám svědčí právo z tzv. chráněného označení – tam spadá jak ochranná známka, obchodní firma, ale také nezapsané označení (pro případ, že byste např. název produktu neměli registrovaný) nebo existující jiné doménové jméno. Podle vašeho návrhu pak CZ. NIC doménu zruší nebo ji převede na vás.

b) Doménu registroval někdo před ochrannou známkou nebo obchodní firmou

Pokud druhá strana zaregistrovala doménu před tím, než jste získali právo k nějakému chráněnému označení, vaše situace není ztracená, ale bude podstatně náročnější.
Řízení může dopadnout ve váš prospěch, pokud držitel doménového jména jedná nebo při registraci jednal ve zlé víře. Může se jednat o situaci, kdy zaregistroval doménové jméno proto, aby na něm vydělal, ale ve skutečnosti doménu nepoužívá. Zlou víru můžeme dovodit i v případě, že bývalý obchodní partner registroval doménu na sebe a pak ze společnosti, která měla na doméně provozovat e‑shop, odešel.
Pokud však majitel doménové jméno používá legitimně nebo vy nemáte dostatek důkazů, abyste prokázali jeho zlou víru, bude vaše pozice ztížená. Můžete se samozřejmě s držitelem domény pokusit dohodnout, ale pokud ke smírnému řešení nedojde, nezbude vám než čekat, jestli náhodou majitel nezaplatí za její prodloužení po skončení registračního období. 

Získání domény není nemožné, ale bývá to rozhodně složitější cesta než si registrovat domény včas. O to důležitější je myslet i na registrace domén včas.

Jak bránit ostatní části brandu?

Někdy problém nemusí být přímo v konfliktu mezi obchodní firmou, ochrannou známkou nebo doménou. Stává se totiž, že konkurence těží z vaší dobré pověsti, napodobuje vaše produkty, design, nebo vás pomlouvá. To vše jsou příklady nekalé soutěže.
Nekalá soutěž je jednání, které narušuje podmínky a férové jednání mezi podnikateli na trhu. Bránit se proti ní můžete u soudu. Když máte na své straně ochrannou známku, registrovaný design (průmyslový vzor) nebo třeba užitný vzor, jste často v podstatně lepší výchozí pozici. Mnohdy vám registrace výrazně zjednoduší prokazování některých okolností.
Pokud konkurence spustí kampaň se srovnávací reklamou, kde váš produkt postaví do nevýhodného světla, tolik na ochranné známce ani nemusí záležet. Pokud konkurence zkresluje fakta nebo lže o vašich výrobcích, stačí se zaměřit na to, jak konkrétně vás konkurence poškodila, jak klame zákazníky nebo vám snižuje reputaci. 
Ochrana u soudu proti nekalé soutěži je tak ještě další nástroj, který můžete v rámci ochrany značky použít.

Dočetli jste až sem?

Jakýkoliv spor by se neměl brát na lehkou váhu. Pokud tušíte, že někdo vaši značku ohrožuje – ozvěte se. Pomůžeme vám najít tu nejlepší cestu, jak se postavit za svou značku.

Autor článku

Radka se specializuje na právo duševního vlastnictví, právo v e‑commerce a marketingové právo. Protože má přehled přehled nejen o právu, ale i o tom, jak se vytváří – její zkušenosti z mezinárodních konferencí simulujících legislativní procesy EU jí umožňují nahlížet na evropskou legislativu komplexně, s pochopením jejích dopadů na byznysové prostředí. 
V eLegalu pomáhá klientům chránit jejich značku, připraví ale také srozumitelné obchodní podmínky pro weby a aplikace, nebo nastaví podmínky spolupráce s influencery.

Specializace:

  • Smlouvy a dokumenty

Nebudete chtít jiné právníky.

Naše výstupy jsou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Jsme spolehliví a
věci řešíme bez průtahů

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X