Ústavní soud potvrdil pokutu za kampaň "Měl jsem se líp učit"

  • Datum 24. 9. 2018
stavní soud potvrdil pokutu za kampaň _Měl jsem se líp učit_
4 minuty čtení

Ústavní soud snad už definitivně uzavřel devět let starý případ kampaně Měl jsem se líp učit.

Potvrdil pokutu 60 000 korun a označil reklamu za pokleslou a postavenou na rasových stereotypech a předsudcích. Zamítl tak stížnost agentury Underline, která kampaň připravila. Jistě originálně vystavěná kampaň měla za cíl zvednout návštěvnost webových stránek www.skoly.cz. Nutno přiznat, že svůj účel jistě splnila – trička s potiskem „Měl jsem se líp učit“, která přes den nosili dělníci v Praze 1 spolu s lopatami a sbíječkami v ruce, vzbudila nemalý rozruch a fotografie zachycující (z drtivé většiny) Romy v těchto žlutých tričkách obletěla republiku obdivuhodnou rychlostí. Ostatně, slouží nám taky jako báječný příklad na našich školeních marketingového práva. 

Po – dá se říct že úspěšné – kampani přichází chvíle rozčarování. Kampaň neunikla ani pozornosti státu, který úsilí marketingové agentury odměnil pokutou. Reklama je podle názoru úřadů proti dobrým mravům, snižuje romské etnikum a podporuje stereotypy ve společnosti, které by neměly být tolerovány.
Překvapení? Jak pro koho…

Nutno uznat, že praxe marketérů se neobejde bez kreativních, originálních nápadů, ještě originálnějších provedení a sem tam odvahy vzít to pěkně „zvostra“. Jsou to koneckonců guerilly, které se zapisují do historie marketingu a rozebírají se s přáteli u piva. 

Moje praxe se za poslední roky zase neobchází bez opakovaných varování marketérům: nezavírejte před paragrafy oči. Mějte kuráž, jděte si pro potlesk publika za svůj husarský počin. Ale předtím se postavte k realitě čelem: čím „husarštější“ kousek, tím pravděpodobnější šedá právní zóna. 

Kampaň svým způsobem žije celých devět let – tak dlouho se marketingová agentura bije o svá práva. Tvrdí, že dělníci trička oblékli dobrovolně a že vlastně…nikde nevidí zvláštní problém. Soudy to vidí jinak – pomyslná hranice mezi žertem a snižováním určitého etnika byla překročena a bylo potřeba společnosti říct, že tento typ kampaní se nebude tolerovat.
Pro lidi z marketingu je to další cenné vodítko, kudy vedou bílá, šedá a černá pásma kreativity. Pro společnost zpráva, že jsou oblasti, o kterých se nežertuje. A pro agenturu Underline počin, který se za 60 tisíc korun dostane (nejen) do učebnic marketingu.

Text vyšel 24. září 2018 v magazínu MarketingSalesMedia.

 

Autor článku

Petra se na našem blogu i pro nejrůznější média nejčastěji rozepisuje o pastech marketingového práva a praktických dopadech GDPR. Petry články jdou vždycky na dřeň problému a odnesete si z nich spoustu praktických rad a tipů.

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X