Zjistili jsme: Jaké smlouvy firmy nejvíc podceňují?

  • Datum 20. 8. 2019

Nedávno jsme vyslali do světa 3 interaktivní testy, díky kterým mohly IT firmy, marketingové agentury a grafická studia odhalit, ve kterých oblastech je záhodno zpozornět a nechat si sepsat neprůstřelnou smlouvu.

Pokud jste tohle všechno prošvihli, klidně si náš seznam smluv ještě projeďte. Jak dopadli ti, co už test absolvovali? A co si z toho odnést pro vaši firmu? 

Nejlépe jsou na tom IT firmy

Z oborů, pro které jsme test vytvořili, si nejlépe vedly IT firmy. Málokterá si troufne do většího projektu bez pořádné smlouvy s klientem. Co ale skoro 40 % IT firem (a jejich klientů) podceňuje, je Service Level Agreement (SLA). 

Graf: Mají IT firmy servisní smlouvy?

Oproti tomu marketingové agentury ani grafická studia si často nelámou hlavu ani s rámcovými smlouvami o spolupráci nebo se smlouvou o dílo.

Patříte mezi ně? A máte se svými klienty jasno, jak přesně můžou vaše autorská díla používat? Jestli je smí dál upravovat oni sami nebo někdo třetí? Jestli vámi vymyšlenou kampaň můžou po letech recyklovat? Kolik vám zaplatí, když se jim ani napotřetí váš výstup nelíbí? A chcete v tom jasno udělat?

Graf: Používají marketingové agentury smlouvu u spolupráci?

 Se kterými smlouvami jsou na tom české firmy bez ohledu na obor nejlépe, nás vlastně moc nepřekvapilo. Posuďte sami: 

Pracovní smlouvy jsou samozřejmostí, jejich kvalitní znění už moc ne

Pracovní smlouvy se zaměstnanci či brigádníky na DPP či DPČ má uzavřené přes 80 % účastníků testu. Zaplaťpánbůh. Zrovna tohle lejstro se opravdu nevyplatí podceňovat, a to nejen kvůli inspekci práce.

Graf: Mají marketingové agentury pracovní smlouvy?

Pozor si dejte především na:

  • autorská práva – v pracovní smlouvě musíte správně napsat náplň práce, aby tvorba vašeho zaměstnance mohla být použitá i pro klienta
  • poučení o osobních údajích a o tom, že zaměstnanci o klientských datech musí mlčet
  • mlčenlivost ohledně vašeho know-how

Jde o věci, na které se u pracovních smluv často nemyslí a následky bývají bolestivé. 

Pokud přece jenom patříte mezi nešťastníky, co pracovní smlouvy vyřešené nemají, stáhněte si náš vzor pracovní smlouvy zdarma, vč. doplňujících komentářů, nebo si od nás nechte zpracovat pracovní smlouvu na míru vašemu podnikání.

A největší otloukánek? 

Bez téhle smlouvy pracuje skoro 40 % marketingových agentur, 45 % IT firem a 35 % grafiků, kteří přicházejí do styku s osobními údaji.

Graf: Jak si vedly marketingové agentury?

Modří už vědí – jde o zpracovatelskou smlouvu podle GDPR. Zarazilo nás, že ji z těchto tří oborů podceňují právě marketéři, kteří s osobními údaji pracují nejčastěji. 

Kromě pokuty od úřadu, že nemáte tenhle povinný dokument, se můžete dočkat poškození reputace odborníků ve svém oboru, a nepříjemných tahanic, kdo je za co odpovědný, když nedejbože dojde k úniku dat.

U zpracovatelské smlouvy myslete na:

  • specifikaci, co se stane s daty po ukončení spolupráce
  • dohodu o tom, kdo se k datům může dostat a kdo naopak nesmí
  • stanovení, zda odpovídáte za nasazení správných GDPR dokumentů
  • školení vašich zaměstnanců – právě nedbalost nebo špatná informovanost zaměstnanců bývá nejčastější příčinou úniku dat

Na které další smlouvy byste neměli zapomínat?

Podívejte se na nejčastěji poptávané smlouvy a zkontrolujte si, jestli máte všechno co potřebujete. Pokud ne, jsme tu pro vás, stačí říct. 

A pokud ano (chválíme!), nezapomeňte si ještě ověřit, jestli náhodou nemají vaše smlouvy zastaralé znění. Nebo to nechte na nás, naběhneme k vám do firmy a vymeteme kostlivce ze skříně. 

Štítky

Autor článku

Tomáš ve svých článcích nejčastějí radí start-upů, aby jim pomohl s rozjezdem podnikání, i zkušeným podnikatelům, aby jim ho usnadnil a pomohl zamezit právním tahanicím. Jako ryba ve vodě je ve světě IT, technologií, inovací, nemovitostí a businessu. 

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X