Pokud jste ještě zboží či služby nedostali nebo jde o průběžné plnění, podívejte se do smlouvy nebo do ní nechte nahlédnout svého právníka. Jestliže na sebe ve smlouvě smluvní strany nevzaly riziko změny okolností, je možné jednat o změně smlouvy. Musíte prokázat, že došlo k podstatné změně okolností (neúměrné zvýšení nákladů nebo snížení hodnoty plnění), která byla nepředvídatelná, neovlivnitelná a došlo k ní až po uzavření smlouvy - což případ pandemie a nouzového stavu určitě je.
Pozor ale, pokud byla smlouva uzavřena už když se podobný stav dal očekávat, automaticky jednat o změně smlouvy možné není a záleží jen na druhé smluvní straně, jestli k němu přistoupí nebo ne. Můžete také hledat jiné důvody pro výpověď nebo odstoupení od smlouvy, které jste si sjednali nebo vyplývají ze zákona.
K vyvolání jednání o změně smlouvy můžete využít náš vzor.