Kde se změny vzaly?
Novou verzi režimu souhlasu si u Googlu vynutila Evropská unie novým nařízením Digital Markets Act (DMA). Přenáší na Google spoluodpovědnost za to, jak se souhlasy sbírají.
Kromě toho, že si souhlasy s cookies musíte správně sbírat vy jako provozovatelé webů, musí se o souhlas nyní postarat i Google – a proto vznikl Google Consent Mode 2.0. Jen s tímto souhlasem bude moci Google data uživatelů využívat pro své nástroje.
Je nový Consent Mode povinný?
Není, ale pokud chcete dále využívat služeb jako Google Analytics 4, Google Ads nebo Google Tag Manager, nezbyde vám nic jiného. Bez Consent Mode 2.0 nebudete schopni Googlu zasílat všechny potřebné informace a vaše data a statistiky nebudou úplné. Nebude vám fungovat ani remarketing nebo modelování konverzí.
Jak to? Pojďme se podívat na to, v čem spočívá nový režim souhlasu.
Co se vlastně mění?
Předchozí verze Google Consent Mode 1.0 obsahovala dva hlavní parametry – ad_storage pro ukládání a přístup ke cookies pro personalizaci reklam a analytics_storage pro sběr analytiky. To už není žádná novinka, od ledna 2022 nesmíte bez uživatelova souhlasu s marketingovými a analytickými cookies tyto dvě skupiny shromažďovat. K tomu weby využívají cookies lišty, kde si uživatel jednotlivé souhlasy nastaví.
Do nové verze Google Consent Mode 2.0 se nyní přidaly dva nové parametry, které budou posílat instrukce systémům Google, jak mohou s daty odeslanými na jejich servery nakládat:
- ad_user_data – první parametr upravuje způsob použití neanonymních dat, tedy například pro to, zda se mohou poslat do Google Ads pro reklamní účely. To bude mít vliv na efektivitu reklamy a fungování chytrých nabídek v Google Ads (tzv. Smart Bidding).
- ad_personalisation – druhým parametrem dává uživatel souhlas s tím, aby se jeho data zařadila do publik pro remarketing, tedy abyste na něj mohli personalizovaně cílit PPC reklamu, pokud váš web navštívil.
Znamená to tedy, že se nově může uživatel rozhodnout nejen o tom, jaká data o něm budete s Googlem sbírat, ale také o tom, k čemu se jeho data následně budou moci využívat.
Google navíc připravil dva módy s postupy, jak se uživatelů na souhlasy ptát a jak podle toho s daty dále pracovat.
Které dva módy můžete využít?
- Basic Mode – základní mód, který by se dal popsat jako „všechno, nebo nic“. Jednoduše buď o uživateli sbíráte veškeré údaje, anebo žádné. Je to sice jednodušší, ale můžete přijít o spoustu dat. Pokud vám uživatel souhlas neudělí, žádná data se sbírat nebudou.
- Advanced Mode – pokročilý mód vychází z nastavení dnešní cookies lišty, kde si uživatel může vybrat, jak si sběr dat nastaví. Ať už kliknutím na různá tlačítka nebo navolením šoupátek. Pokud nezískáte souhlas uživatele v Advanced Mode, budou se data sice sbírat, ale anonymizovaně (přes Cookieless Pings).
Dalo by se tedy shrnout, že Basic Mode spustí všechny cookies až po souhlasu uživatele, zatímco Advanced Mode spustí služby i při odmítnutí souhlasu a na pozadí se určitá data sbírat budou. Díky tomu umožníte GA4 domodelovávat data, o které přijdete kvůli odmítnutí cookies. Google Ads pak strojovým učením využije anonymní data k modelaci konverzí a lepší optimalizaci Smart Bidding strategií.
Co mám teď dělat?
1. Rozhodnout, jak k novému režimu souhlasu přistoupíte
Zamyslete se, jaký mód režimu souhlasu zvolíte. Největší smysl dává Advanced, který nabízí více možností práce s daty a tím efektivnější reklamu.
2. Zvolit technické řešení a nastavit svůj web i systémy
Pokud používáte cookies consent řešení od některého z certifikovaných poskytovatelů, pak budete mít Consent Mode 2.0 na webu automaticky. Týká se to zejména nástrojů jako Cookiebot, OneTrust, TrustArc, CookieJa, Osano, Ketch a dalších. Nasazení požadovaných změn pak lze provést přes Google Tag Manager.
K dalším krokům budete potřebovat analytika.
V případě Basic Mode nakonfigurujte svůj web tak, aby se v případě uživatelova nesouhlasu nespouštěly GA4 nebo jiné podobné značky. Budete muset také integrovat příznak souhlasu, abyste Googlu předali rozhodnutí uživatele o souhlasu.
V případě Advanced Mode nakonfigurujte web tak, aby se při zamítnutí souhlasu nenastavovaly soubory cookie GA4, ale aby se Googlu předal příznak souhlasu. Do Googlu by se měly odesílat cookieless pingy pro datové modelování.
Pokud si nejste jisti, zda splňujete podmínky nového režimu souhlasu, můžete si svůj web otestovat na Tag Assistant.
3. Přepracovat první vrstvu cookies lišty
Rozhodně vám nebude stačit textace jako „Na tomto webu zpracováváme cookies.„a tlačítko“Souhlasím.“ Budete muset stejně jako doposud podrobně popsat, co se s osobními údaji bude dít a s jakými konkrétními účely zpracování tedy uživatel dává souhlas. Zmínit budete muset i Google, kterému data posíláte.
Důležité je, že volby, které bude uživatel provádět (tlačítka, šoupátka), by se měly rozšířit na všechny účely, pro které souhlas sbíráte. Jde tedy i o souhlas s tím, aby mohl s daty dále pracovat Google ve svých nástrojích.
Je otázkou, jak moc bude Úřad pro ochranu osobních údajů přísný při posuzování cookies lišt a přesného nastavení volby uživatele. Snad se i od něj brzy dočkáme nějakých vodítek.
4. Upravit zásady ochrany osobních údajů
Kromě znění cookies lišty budete muset upravit také své zásady ochrany osobních údajů (privacy policy). Měli byste tam popsat, jak Google shromažďuje data, a vysvětlit, proč a jak je dál v konkrétních nástrojích používá.
Pokud používáte oblíbenou tabulku cookies, uveďte do ní stručně všechny nové cookies, se kterými Google pracuje.
Pokud byste chtěli pomoci s nastavením cookies lišty nebo nastavením zásad ochrany osobních údajů, ozvěte se nám.
Letos to ještě není všechno…
Rok 2024 je opravdu přelomový, čekají nás totiž další změny. Pomalu se připravujme na konec cookies třetích stran. Google Chrome totiž tyto typy cookies přestane ukládat, podobně jako už to nějakou dobu mají Safari nebo Mozilla.
Pokud chcete zůstat v obraze, přihlaste se do našeho newsletteru.