Po tom, co ÚOOÚ zaujal velmi benevolentní postoj ke cookie lištám, nyní tamtamy naznačují, že bude obdobně tolerantní i v dalších oblastech, které dělaly mnoha marketérům těžkou hlavu. Jednou z nich je zasílání obchodních sdělení lidem, kteří si stáhli váš e-book, využili trial verzi vaší služby apod. Že můžete na své zákazníky posílat obchodní sdělení na základě tzv. „oprávněného zájmu“, to už (doufám) víte. Trik spočívá v definici „zákazníka“.
Když to chcete na jistotu
Zákazníkem je pouze ten, kdo si koupí nebo alespoň objedná službu či produkt. Zákon i evropské směrnice mluví o koupi či prodeji, je tedy potřeba, aby do hry vstoupily peníze. To je jeden z důvodů, proč na lidi, kterým jste nabídli např. svůj e‑book výměnou za e‑mail, nemůžete začít automaticky posílat newslettery. Jako řešení se nabízí váš e‑book buď zpoplatnit (do hry vstupují peníze, z člověka se stává zákazník a tomu můžu posílat newslettery na základě oprávněného zájmu) nebo chtít extra souhlas s dalším marketingovým využitím jeho e‑mailu. E‑book ale musí mít možnost získat, aniž by vám takový souhlas poskytl.
Když to nechcete hrotit
Úřad se (neoficiálně!) vyjádřil, že v těchto záležitostech nebude brát platbu za služby nebo produkty jako nezbytnou podmínku toho, abyste někoho mohli považovat za zákazníka. V praxi to znamená, že pokud někomu poskytnete svůj e‑book nebo cokoliv jiného, co se dá chápat jako váš produkt nebo služba, můžete jeho e‑mail využít ve svých marketingových aktivitách bez ohledu na to, jestli za danou věc zaplatil nebo ne. Musíte ho o tom ale samozřejmě správně informovat a dát mu možnost se kdykoliv jednoduše odhlásit – to je i podle úřadu alfa a omega. To, že tu a tam oficiálně i neoficiálně udělá vstřícné gesto, ještě neznamená, že otevírá dveře nekalým marketingovým praktikám.
Na co pozor?
Tento princip nejde uplatnit v situacích jako je slevový kód za e‑mail, odemknutí článku nebo videa za e‑mail apod. Tímto se z člověka váš zákazník (alespoň pro tuto chvíli) nestane ani s přimhouřením obou očí a do databáze pro zasílání obchodních sdělení ho můžete zařadit jen pokud vám k tomu dá dobrovolný souhlas. Naštěstí i v tomto je úřad vcelku smířlivý a nebude vás nutit dělat deset oddělených checkboxů (jak to vyplývá z GDPR), abyste e‑mail mohli použít k deseti různým účelům. Stačí je všechny transparentně uvést v textaci souhlasu a máte vyhráno.
Úřad prý přimhouří oči i jinde
Vstřícný přístup ÚOOÚ nekončí u cookie lišt a marketingových vějiček. Obdobně tolerantní údajně bude i v oblasti marketingových a obchodních aktivit v B2B segmentu. Pokud se vás toto téma týká, přečtěte si náš článek pro Marketing&Media.
Potřebujete probrat, jak nastavit svůj web? Jednoduše si nás můžete rezervovat online v nejbližším termínu, který se vám hodí.