Marketingové vějičky a GDPR – úřad povoluje otěže

  • Datum 30. 7. 2018
Marketingové vějičky a GDPR – úřad povoluje otěže
5 minut čtení

GDPR v posledních měsících rozvířilo prach tak, že občas mnozí podnikatelé a marketéři přestávali volně dýchat. Prach se naštěstí začíná pomalu usazovat a ke zklidnění všeobecné paniky se snaží přispívat také Úřad pro ochranu osobních údajů, který opakovaně potvrzuje to, co říkáme všem našim klientům i účastníkům školení  – máme jeden z nejlepších úřadů v Evropě.

Po tom, co ÚOOÚ zaujal velmi benevolentní postoj ke cookie lištám, nyní tamtamy naznačují, že bude obdobně tolerantní i v dalších oblastech, které dělaly mnoha marketérům těžkou hlavu. Jednou z nich je zasílání obchodních sdělení lidem, kteří si stáhli váš e-book, využili trial verzi vaší služby apod. Že můžete na své zákazníky posílat obchodní sdělení na základě tzv. „oprávněného zájmu“, to už (doufám) víte. Trik spočívá v definici „zákazníka“. 

Když to chcete na jistotu

Zákazníkem je pouze ten, kdo si koupí nebo alespoň objedná službu či produkt. Zákon i evropské směrnice mluví o koupi či prodeji, je tedy potřeba, aby do hry vstoupily peníze. To je jeden z důvodů, proč na lidi, kterým jste nabídli např. svůj e‑book výměnou za e‑mail, nemůžete začít automaticky posílat newslettery. Jako řešení se nabízí váš e‑book buď zpoplatnit (do hry vstupují peníze, z člověka se stává zákazník a tomu můžu posílat newslettery na základě oprávněného zájmu) nebo chtít extra souhlas s dalším marketingovým využitím jeho e‑mailu. E‑book ale musí mít možnost získat, aniž by vám takový souhlas poskytl.

Když to nechcete hrotit

Úřad se (neoficiálně!) vyjádřil, že v těchto záležitostech nebude brát platbu za služby nebo produkty jako nezbytnou podmínku toho, abyste někoho mohli považovat za zákazníka. V praxi to znamená, že pokud někomu poskytnete svůj e‑book nebo cokoliv jiného, co se dá chápat jako váš produkt nebo služba, můžete jeho e‑mail využít ve svých marketingových aktivitách bez ohledu na to, jestli za danou věc zaplatil nebo ne. Musíte ho o tom ale samozřejmě správně informovat a dát mu možnost se kdykoliv jednoduše odhlásit – to je i podle úřadu alfa a omega. To, že tu a tam oficiálně i neoficiálně udělá vstřícné gesto, ještě neznamená, že otevírá dveře nekalým marketingovým praktikám.

Na co pozor?

Tento princip nejde uplatnit v situacích jako je slevový kód za e‑mail, odemknutí článku nebo videa za e‑mail apod. Tímto se z člověka váš zákazník (alespoň pro tuto chvíli) nestane ani s přimhouřením obou očí a do databáze pro zasílání obchodních sdělení ho můžete zařadit jen pokud vám k tomu dá dobrovolný souhlas. Naštěstí i v tomto je úřad vcelku smířlivý a nebude vás nutit dělat deset oddělených checkboxů (jak to vyplývá z GDPR), abyste e‑mail mohli použít k deseti různým účelům. Stačí je všechny transparentně uvést v textaci souhlasu a máte vyhráno.

Úřad prý přimhouří oči i jinde

Vstřícný přístup ÚOOÚ nekončí u cookie lišt a marketingových vějiček. Obdobně tolerantní údajně bude i v oblasti marketingových a obchodních aktivit v B2B segmentu. Pokud se vás toto téma týká, přečtěte si náš článek pro Marketing&Media.

 

Štítky

Autor článku

Alžběta nejčastěji píše o tom, jak a proč registrovat ochrannou známku, jak dělat marketing právně správně nebo jak se poprat s GDPR a ochranou osobních údajů, aby nestálo v cestě vašemu podnikání či marketingovým aktivitám. 

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • GDPR a ochrana osobních údajů
  • Marketingové právo

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X