Tisknulevne.cz: PPC spor s konkurencí

Roky budujete značku, vydáváte nemalé částky za propagaci a jednoho dne zjistíte, že vašeho úsilí zneužívá konkurence. Přesně to se stalo našemu klientovi, který se pod značkou TisknuLevne.cz pohybuje na trhu už řadu let. Jak jsme mu pomohli jeho značku ubránit?

Využití klíčových slov konkurence

Konkurence věděla, že má náš klient v oboru dobré jméno, a proto využila jeho značku k lákání zákazníků. 

Jak? Přes PPC reklamu v prohlížečích. Nastavila si „tisknulevně“ jako klíčové slovo, na které se při vyhledávání zobrazí její inzerát. Kromě toho využívala jeho značku i přímo v textu samotného inzerátu. Běžnému zákazníkovi se tak mohlo lehce stát, že si místo webu klienta otevřel přes inzerát web konkurence.

Klient ale nechtěl jen pasivně přihlížet, jak konkurence těží z jeho známosti a těžce vypracovaném brandu. 

Jak se dá taková situace řešit?

Prvním krokem bývá v takovýchto případech zpráva konkurenci s žádostí, aby s cílením přestala. Ne vždycky totiž konkurence ví, že vůbec dělá něco špatně a stačí ji na to upozornit. Ještě předtím je ale třeba si vše pečlivě zaznamenat – pro jistotu, kdyby žádost nezafungovala. K tomu poslouží printscreeny a ještě lépe, když si necháte vše zaznamenat a ověřit notářem. Když ale konkurence na férovou žádost nezareaguje, není zbytí a je třeba se obrátit na právníka, aby zpracoval předžalobní výzvu. Takovéto upozornění na hlavičkovém papíře advokátní kanceláře a právní argumenty obvykle velmi rychle zafungují a konkurent reklamy upraví. 

V tomto případě ale ani výzva klienta, ani předžalobní výzva nezafungovala. Konkurence cizí značku používala už delší dobu vědomě, a to zřejmě s úmyslem lákat klientovy zákazníky k sobě. 

Klient se proto rozhodl obrátit na Městský soud v Praze, kde jsou soudci, kteří se specializují na oblast ochranných známek, autorských práv nebo nekalé soutěže.

Jaké argumenty můžete použít?

  • Máte-li ochrannou známku, můžete žalovat zásah do její ochrany.
  • Využívá někdo název vaší firmy? I ta má nárok na ochranu.
  • Jde o vaši doménu či značku? Ani tu nesmí nikdo jiný používat, jak se mu zlíbí.
  • Máte mezi zákazníky či v oboru vybudované jméno a někdo toho využívá pro sebe? Pak zřejmě parazituje na vaší pověsti a dopouští se nekalé soutěže.

Klient použil obranu ochranné známky a nároky z nekalé soutěže. Nebyla to ale jednoduchá cesta – jedné z ochranných známek už totiž vypršela platnost a druhá už tak docela neodpovídala současné podobě brandu. Městský soud tak vyhověl žalobě pouze částečně.

Rozhodli jsme se proto obrátit na eLegal – viděl jsem tehdy jejich přednášku na konferenci na téma ochrany značky. Cítili jsme, že náš spor v této oblasti může vytvořit určitý precedens, na výsledku nám opravdu záleželo, a proto jsme potřebovali advokáty přímo specializované na tuhle oblast,“ říká CEO Martin Pěnička.

Soudní spor jsme tedy přebrali ve fázi, kdy bylo potřeba sepsat odvolání proti části rozsudku a přesvědčit odvolací soud o síle klientova brandu i bez ohledu na ochrannou známku. 

A podařilo se. Soud nám dal i přes tyto komplikace jednoznačně za pravdu, že když konkurence využívá vaši značku, která je na trhu dobře známá, a dělá to právě proto, aby k sobě nalákal vaše zákazníky, jde o jasný příklad nekalé soutěže.

Konkurence tak musela:

  • Přestat cílit na klientovu značku a zařadit ji do vyloučených slov v rámci inzertních systémů (např. Google Ads, Seznam Sklik).
  • Zveřejnit na svých stránkách omluvu. Zákazníci konkurence tak mohli vidět, jakého jednání se konkurence dopustila.
  • Zaplatit klientovi požadovanou částku za nemajetkovou újmu.
  • Zaplatit náklady řízení, které musel klient vynaložit na právní služby. 

Na co se nás obvykle klienti ptají, než se pustí do sporu?

Jak dlouho to bude trvat?

Celý proces nakonec trval přes 3 roky, i během odvolacího řízení jsme se totiž pokoušeli s protistranou najít kompromis, aby pro klienta byla celá záležitost co nejdříve uzavřena a konkurence s cílením přestala. Na dohodu však konkurent nechtěl přistoupit, což se mu nakonec prodražilo. 

Před soudem se projednával spor dvakrát – jednou před Městským soudem a podruhé při odvolacím řízení před Vrchním soudem v Praze. 

Musím k soudu osobně?

Vaše osobní účast u soudu v těchto případech není většinou třeba. Můžete být ale případně vyslechnuti, pokud by soud seznal, že je to zapotřebí.

Kolik můžu vysoudit?

Zatím se do fáze pravomocného rozsudku dostalo jen několik případů a nároky žalobců se lišily. Konkrétní výše je proto zcela individuální a záleží na více faktorech, např:

  • jak dlouho na vás konkurence parazituje
  • jakou újmu vám to způsobilo (prokazatelný odliv zákazníků, negativní recenze, které ve skutečnosti míří na konkurenci, zhoršení pověsti na trhu…)
  • jak zavedenou značku na trhu máte
  • případně také jak vypadá samotný inzerát. 

Abyste ale měli alespoň hrubou představu, může se v rámci náhrady nemajetkové újmy jednat o desítky tisíc a výše, v podobné výši se pak pohybují i náklady na právní služby, které v případě výhry konkurent také zaplatí. Pokud chcete požadovat přímo náhradu škody, která vám vznikla, je třeba ji spočítat.

Nevíte si rady, jak toto posoudit? Rádi poradíme.

Co si z toho odnést pro vaše podnikání?

  • Vstupujete na trh? Ošetřete si právně svou značku. Začít můžete s ochrannou známkou.
  • Měníte vizuální identitu? Ochraňte si nové verze log či reklamních sloganů a nezapomeňte na licence.
  • Někdo vám do značky zasahuje? Aktivně se braňte! Napište jim dopis, upozorněte, že jejich počínání je za hranou. Když to nezabere, dejte echo nám.

 

Potřebujete taky bránit svou značku? Ozvěte se nám na napistenam@elegal.cz nebo se objednejte na konzultaci online přes Reservio.


Další případové studie

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X