5 největších prohřešků v reklamě na léčiva, zdravotní pomůcky a doplňky stravy

  • Datum 15. 9. 2022

To, že v Česku máme něco jako regulaci reklamy, určitě víte. O produktech a jejich vlastnostech se nesmí lhát a zákazníky byste neměli tahat za nos. Existují však některé produkty, u kterých musí být zákon ještě přísnější a jít nad rámec obecných pravidel. 

Řeč je například o léčivech, zdravotnických prostředcích, výrobcích cílících na zdraví nebo doplňcích stravy. Lidé jsou totiž ve snaze péče o své zdraví mnohem více ovlivnitelní obsahem reklamy, a tak je potřeba regulovat, co vaše reklamní texty, bannery nebo televizní spoty budou obsahovat. 

Shrňme si proto 5 největších prohřešků, kterých se při propagaci můžete dopustit. 

1. Uvádíte všechno, co máte?

Každá reklama musí mít svoji „legal line“. To znamená několik povinných vět či výrazů, abyste produkt mohli propagovat. Ať už tedy tvoříte popisek produktu na web, příspěvek na Facebook nebo banner do newsletteru, musíte na tyto povinné informace myslet. 

Jak taková legal line vypadá? Pojďme se mrknout třeba na léky na bolest hlavy

Zákon o regulaci reklamy říká, že do každé reklamy musíte umístit:

  • informaci o tom, že se jedná o léčivo (tzv. humánní léčivý přípravek),
  • přesný název léčiva,
  • nejnutnější informace o tom, jak lék správně užívat,
  • zřetelnou výzvu k pečlivému pročtení příbalové informace.

Pokud bychom tedy na Facebook chtěli přidat reklamu na léčivo jménem Hlavolék®, doplnili bychom ostatní marketingové texty o tuto legal line:

Hlavolék® je humánní léčivý přípravek užívaný na bolest hlavy. Pečlivě čtěte příbalovou informaci.

2. Neříkáte něco, co nemáte?

Regulace reklamy znamená také to, že o produktech nemůžete říkat cokoliv. Namátkou vyberme pár příkladů, kterým se určitě vyhněte:

  • Díky této zdravotnické pomůcce už nikdy nebudete muset k doktorovi.
  • Tento lék doporučuje naše ambassadorka a vlivná herečka Andrea, vyzkoušejte ho také!
  • Bez našeho doplňku stravy vám hrozí časté nachlazení!
  • Náš lék je přírodní, a proto tak dobře účinkuje. 
  • Děti, řekněte rodičům, ať vám koupí pastilky na kašel! Chutnají ještě lépe, než sladkosti v cukrárně!
  • Když budete brát naše léčivé tablety, uzdravíte se.
  • Náš nosní sprej můžete používat zcela bez rizika! 

A že na takové claimy narážíte na internetu pořád, že?

3. Doplňky stravy neléčí!

Doplňky stravy se sice mohou prodávat i v tabletách. To ale pořád neznamená, že vás mohou uzdravit nebo vyléčit. Výživové doplňky mají skutečně jen „doplnit výživu“ a dodat tělu některé užitečné látky, které třeba běžnou stravou nezískáme. 

Nikdy však v reklamě u doplňků stravy nesmíte používat žádné léčebné tvrzení. Zákony a nařízení jsou v tomto opravdu přísné a nedovolují vám používat ani slova jako „nemoc“, „horečka“, „covid“ nebo „léčit“.

4. Influencer vám na léky reklamu neudělá.

Na influencer marketing můžete v oblasti zdravotnictví zapomenout. Influenceři nesmí propagovat ani léčiva, ani zdravotnické prostředky a ani výrobky cílící na zdraví. 

Těmito výrobky se rozumí např. kosmetika nebo některé předměty (ezo kamínky apod.), které slibují určité zdravotní benefity. 

Naopak doplňků stravy nebo samotných kosmetických služeb či plastických operací se zákaz netýká. 

5. Za obsah recenzí na webu odpovídáte vy.

Napsal vám zákazník recenzi na doplněk stravy plnou léčebných tvrzení a vy jste si ji dali na web? Pak za tento text a dodržení pravidel regulace reklamy odpovídáte

Nemůžete se vymluvit na to, že je v recenzi jen osobní názor zákazníka. Pokuta od inspekce může přilétnout vám. Recenze na svém webu si proto musíte hlídat – jsou totiž součástí reklamy, za kterou se považuje celý váš web. 


Chcete vědět, co si v reklamě na farma produkty nebo doplňky stravy můžete dovolit? Především pokud své produkty nabízíte k testování nebo pro spolupráci s influencery? Podívejte se na záznam z webináře Testování a recenze: doplňky stravy a volně prodejná léčiva a mějte vše právně v pořádku. 



Štítky

Autor článku

Andrea nejčastěji píše o právních úskalích ve světě marketingu a e‑commerce. Díky svým zkušenostem z obou těchto oblastí má praktický přesah a v její články vám dají konkrétní návod, který zvládnete sami aplikovat.

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • Marketingové právo
  • Právo v e-commerce

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X