CBD produkty nesmí obsahovat THC
Podmínky pro dovoz či pro zpracování konopí upravuje u nás zákon o návykových látkách. Ten kromě definice samotného konopí rozlišuje i jeho druhy a účel, za jakým se konopí pěstuje. A tady zbystřete poprvé. Konopí určené k průmyslovým, technickým a zahradnickým účelům nebo k obchodováním s ním (tzv. technické konopí) za těmito účely smí nyní obsahovat maximálně 0,3 % látek THC. Vždy si proto ověřte u pěstitelů, prodejců či výrobců produktů, že tyto podmínky splňují.
Aktuálně je v legislativním procesu novela tohoto zákona, která by limit obsahu THC zvýšila až na 1 %. Novelu již podpořila Poslanecká sněmovna, další proces budeme bedlivě sledovat.
Uvedený limit platí ale pouze pro samotné pěstování, v koncovém produktu (tedy ani v CBD kosmetice, potravinách či doplňcích stravy) se THC vůbec nesmí objevit, a to ani ve stopovém množství.
Aktuálně sice probíhá na úrovni EU debata nad možným stanovením limitu THC i v koncových produktech, než ale bude přijata taková právní úprava, platí stále nulová tolerance.
U CBD (zatím) není v ČR stanoven žádný limit, ať už při pěstování, tak ani v konečných produktech. Samotné CBD totiž není mezi návykovými látkami uvedeno a evropský soud také na konci roku 2020 potvrdil, že se nejedná o narkotikum. To ale neznamená, že můžete na trh uvádět jakékoliv CBD produkty.
V souvislosti s bezpečností potravin je třeba také vědět, že se stále čeká na verdikt EU (konkrétně Evropského úřadu pro bezpečnost potravin), která zařadila CBD mezi tzv. potraviny nového typu (novel food). CBD je tak nyní v procesu autorizace a podle toho, jak dopadne, se bude odvíjet celá řada pravidel.
Marketing a reklama na CBD produkty má přísná omezení
Především mějte na paměti, že nesmíte v žádném případě slibovat léčebné účinky CBD.
To přitom bývá u CBD produktů častým prohřeškem, výrobci nebo e‑shopy mnohdy píšou o zázračných účincích CBD kapek, léčivé síle CBD olejíčků nebo o tom, jak si CBD poradí s dlouhodobými nemocemi.
Na to opravdu pozor – léčebná tvrzení jsou u potravin a doplňků stravy zakázána a Státní zemědělská a potravinářská inspekce na dodržování tohoto zákazu přísně dohlíží. Mimochodem, toto pravidlo platí nejen pro CBD produkty, ale pro potraviny a doplňky stravy obecně. A ani kosmetické výrobky nemohou slibovat zázraky. Studie na internetu mohou říkat (skoro) kde co, vy ne.
Právní omezení propagace CBD produktů se liší podle toho, o jaký typ produktu jde, a v každém případě jich není málo. Doporučujeme si pečlivě prostudovat především zákon o regulaci reklamy, případně se od nás můžete nechat proškolit.
Regulace podle zákona o potravinách a tabákových výrobcích
Myslete také na to, že i při prodeji potravin či doplňků stravy online jste podle zákona o potravinách a tabákových výrobcích provozovatelem potravinářského podniku, s čímž se pojí celá řada povinností (například uvádět na trh pouze bezpečné potraviny, registrovat se u SZPI či poskytovat předepsané informace o potravinách).
Právní regulaci CBD opravdu nepodceňujte
Právní regulace CBD produktů prochází poměrně turbulentním vývojem, doporučujeme proto probrat vstup na tento trh s odborníky nebo s orgány, které mají dozor v této oblasti na starost. To je především ministerstvo zemědělství a zdravotnictví nebo Státní zemědělská a potravinářská inspekce.