Kratom a česká legislativa: je kratom legální?

  • Datum 20. 1. 2022

Kratom neboli Mitragyna speciosa se v Česku těší čím dál větší popularitě. Jedná se o strom, jehož listy a menší stonky se konzumují, nejčastěji v podobě různě barevného prášku. Mnozí ho považují za drogu, jiní ho obhajují jako lék na nejrůznější choroby. Jak to s kratomem ale je z pohledu zákona a jakým způsobem ho lze prodávat?

Návyková látka, nebo lék?

Kratom není ani jedno z toho. V České republice tato látka oficiálně žádnou kategorii nemá. Mezi návykové látky kratom nebyl (narozdíl od některých států světa) zařazen a jako léčivo ho nikdo neschválil. 

Kratomem se už odpradávna nahrazovaly nejrůznější druhy opiátů. Část populace ho dnes kritizuje pro svůj návykový charakter a vedlejší účinky. Naopak příznivci kratomu si tuto látku chválí jako účinné analgetikum, které pomáhá lidem zbavit se závislostí na lécích nebo jiných typech opiátů. 

Co se týče účinků kratomu, nižší dávky mají stimulační účinek (podobně jako např. kokain), vyšší dávky naopak opioidní účinky. 

Přísná potravinová legislativa

Ačkoliv se v praxi kratomový prášek nejčastěji konzumuje rozpuštěný v nápojích, nelze ho považovat ani za potravinu. To by totiž musel splnit přísné podmínky pro uvedení potraviny na trh. 

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) považuje kratom za potenciální novou potravinu, což je potravina, u které nebyla doložena historie spotřeby ve významné míře před 15. květnem 1997 a která spadá do některé z kategorií uvedených v nařízení o nových potravinách. Aby ale mohla být uvedena na trh, musela by ji schválit EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin) nebo Ministerstvo zemědělství. 

A to se doposud nestalo. 

Při prodeji kratomu se tak produkt nikdy nesmí tvářit jako potravina nebo nová potravina. Na internetových stránkách nebo v jiných reklamních formátech se nikdy nesmí objevovat tyto prvky:

  • pokyn „Do nápoje přimíchejte…” či jiná informace, která vybízí ke konzumaci,
  • forma produktu, která je spojena s konzumací (např. čajový sáček),
  • recenze zákazníků spojené s konzumací (např. „Nápoj chutnal výborně…”),
  • účinky spojené s konzumací (např. „Chutná po jahodách”, „Pročišťuje střeva” apod.).

Úředníci ze SZPI všechny reklamní formáty posuzují jako celek. Je proto důležité mít na všech kanálech konzistentní komunikaci. Pokud tedy web, který je zaměřený na distribuci kratomu, tvrdí, že není určen ke konzumaci, je potřeba toto komunikovat i na dalších kanálech (např. sociálních sítích), přes které je kratom také prodáván.

Nejste si jisti, zda pravidla splňujete? Prokonzultujeme to s vámi.

Jak to nyní s kratomem je?

Kratom se v České republice nejčastěji prodává jako sběratelský předmět. Ten nepodléhá žádné přísné regulaci jako potraviny, doplňky stravy či léčiva, a proto si ho mohou koupit např. i děti. 

Nejen z toho důvodu se ozývá skupina lidí, která chce nechat v Česku kratom zařadit mezi návykové látky. Touto cestou se v nedávné době vydalo i Slovensko, které novelizuje svůj zákon o omamných látkách, psychotropních látkách a přípravcích. 

Jistou naději příznivcům kratomu v prosinci 2021 přinesla samotná Světová zdravotnická organizace OSN (WHO), která vydala prohlášení, podle kterého prozatím nedoporučuje, aby kratom podléhal kritickému přezkumu. Podle WHO není kratom ještě dostatečně probádán a není důvod ho zařazovat mezi zakázané látky. Organizace argumentovala také tím, že kratom spoustě lidem pomáhá v léčbě nejrůznějších poruch jako úzkosti a deprese či léčbě závislosti. 

Je proto otázkou, zda se čeští legislativci vydají přísnou cestou po vzorů našich slovenských sousedů, nebo si např. počkají na další výzkumy na mezinárodní úrovni. 


Situaci samozřejmě sledujeme a v našich pravidelných newsletterech dáme včas o všech novinkách vědět.

Štítky

Autor článku

Andrea nejčastěji píše o právních úskalích ve světě marketingu a e‑commerce. Díky svým zkušenostem z obou těchto oblastí má praktický přesah a v její články vám dají konkrétní návod, který zvládnete sami aplikovat.

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • Marketingové právo
  • Právo v e-commerce

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X