Odpovídá za šíření obchodních sdělení agentura nebo klient?

  • Datum 7. 5. 2020
Využívání PPC
4 minuty čtení

Najali jste si na e‑mailové nebo i jiné kampaně agenturu, která se za vás o vše postará? V pořádku. Pokud jste si ale do teď mysleli, že tím pro vás vše končí a za jakýkoliv přešlap odpovídá váš dodavatel, zklamu vás. Před hrozbou sankce od Úřadu pro ochranu osobních údajů vás neuchrání ani smlouva. Jak je to možné a oč jde?

 

O co šlo?

Před nedávnem rozhodoval Městský soudu v Praze případ, kde proti sobě stál Úřad pro ochranu osobních údajů a společnost, kterou pokutoval za šíření obchodních sdělení bez souhlasů adresátů. Navíc se v těchto sděleních nedostatečně identifikovala, čímž porušila další povinnost. Společnost se bránila tím, že si na rozesílku sdělení najala partnera, jistou společnost se sídlem na Ukrajině, a že to je tedy tato ukrajinská společnost, kdo obchodní sdělení nedovoleně šířil, a kdo za porušení povinností odpovídá. S tím ale ani ÚOOÚ ani soudu nesouhlasil. Proč? 

Šířím, šíříš, šíříme

Podle úřadu není šiřitelem obchodních sdělení jen ten, kdo fakticky odklikne rozesílku, ale i ten, kdo ji iniciuje nebo jehož jménem je rozesílána. A to platí i v případě, kdy si firma najme agenturu, která pro ni kontakty sbírá, zpracovává je a zajišťuje rozesílku kompletně sama, aniž by do toho firma agentuře mluvila. Agentura totiž všechny tyto činnosti dělá pro svého klienta a jeho jménem. A právě proto zůstává zákonná odpovědnost za šíření obchodních sdělení i na této firmě.

 Že jste na tyto situace pamatovali ve smlouvě a agentura se zapřísahala, že za tato jednání odpovídá ona? Chválíme! Vaše povinnosti, které vám ukládá zákon, ale stojí nad smlouvou, a to, že jste jejich plnění přehodili na dodavatele, vás odpovědnosti nezbavuje. Před úřady a soudy, ale i před adresáty těch obchodních sdělení za toto odpovídáte vy.

Smlouva platí mezi stranami. Zákonných povinností vás nezbaví.

Máte teď pocit, že smlouva o zpracování osobních údajů nebo jakákoliv jiná je zbytečný cár papíru? To rozhodně není!

Konkrétně tu o zpracování osobních údajů po vás právní předpisy výslovně požadují. Můžete si v ní upravit, jak konkrétně probíhá vaše spolupráce v této oblasti, rozdělit si úkoly – kdo bude získávat a jak souhlasy, kam se budou osobní údaje nahrávat, kdo je povinen zajišťovat aktualizace atd. Krom toho si můžete nastavit i sankce a audity. A právě smluvní pokuty nebo sjednání náhrady škody vám pomohou ve chvíli, kdy druhá strana svoje povinnosti neplní a vy kvůli tomu schytáte flastr od úřadu. Od flastru vás to sice nezachrání, můžete ale následně náhradu žádat po tom, kdo to ve skutečnosti spískal.

Nenechte se uchlácholit, že všechno je v pořádku. Mějte pevnou smluvní oporu pro případ, že druhá strana na své povinnosti zapomíná. Rádi vám zpracovatelskou smlouvu nastavíme.

 

 

Štítky

Autor článku

Alžběta nejčastěji píše o tom, jak a proč registrovat ochrannou známku, jak dělat marketing právně správně nebo jak se poprat s GDPR a ochranou osobních údajů, aby nestálo v cestě vašemu podnikání či marketingovým aktivitám. 

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • GDPR a ochrana osobních údajů
  • Marketingové právo

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X