Proč nesmím olympiádu použít k propagaci značky?
Existuje zákon o ochraně olympijských symbolik, který – jak název napovídá – chrání olympijskou symboliku. Ten mj. říká, že olympijská symbolika se může být například na sociálních sítích i jinde na webu objevit pouze jako věcný odkaz a nesmí být spojena s výrobkem ani žádnou službou třetí strany.
Co všechno tedy nesmím použít?
Tato speciální ochrana se vztahuje na olympijský symbol, vlajku, heslo, oheň, pochodeň, hymnu, olympijské emblémy, ale i třeba výrazy „olympijský“, „olympiáda“ nebo „Český olympijský výbor“, „Český olympijský tým“, anebo „Hraj Fair Play.“ A chráněno je i samotné spojení „Beijing 2022.“
Tyto symboly a výrazy nesmíte používat na jakýkoliv materiálech, v reklamách či na sociálních sítích.
Můžu použít aspoň hashtag #olympiada na instagramu?
Ne. Ani tohle zákon o ochraně olympijských symbolik nedovoluje. Na soukromém instagramu samozřejmě hashtagy jako #beijing2022, #olympiada apod. směle používejte, u firemních profilů se jich ale vyvarujte.
Můžu na firemním facebooku pogratulovat vítězi?
Pokud váš ambasador, se kterým spolupracujete třeba i několik let před olympiádou, vyhraje medaili, můžete mu pogratulovat. S gratulací ale vyčkejte až po skončení olympiády a omezte jen na stručné „Gratulujeme“! a nijak jeho úspěch nespojujte s konkrétní značkou. Nepoužívejte ani olympijské kruhy nebo „zakázaná“ slova jako „olympiáda“, „olympijský“ a podobně.
Existují výjimky?
Určitě. Volnější režim samozřejmě platí pro olympijské partnery. Ti mohou v rámci svých marketingových aktivit olympiádu využívat v rozsahu, který jim dovoluje smlouva. Můžou také, narozdíl od ostatních, sportovcům gratulovat na svých sociálních sítích či jinde, a to i během olympiády.
Jak je to se sportovci a jejich dlouhodobými sponzory?
Sportovci mohou i během olympiády propagovat své sponzory. Taková propagace ale např. nesmí obsahovat olympijskou symboliku, název hostitelského města her či názvy olympijských týmů.
Můžu získat povolení, i když nejsem oficiální partner?
K užití olympijské symboliky pro komerční účely si můžete zajistit povolení od Mezinárodního olympijského výboru, Českého olympijského výboru nebo jeho marketingové agentury Česká olympijská.
Co když pravidla poruším?
To velmi nedoporučujeme. Český olympijský výbor si marketingové aktivity spojené s olympiádou velmi obezřetně hlídá a spoléhat se na „dělají to i ostatní, tak to přece musí projít“, je velmi tenký led.
Pravidla se před lety snažil obejít například budějovický Budvar tím, že ve svém reklamním spotu použil místo „olympiáda“ slovo „hokejiáda“. Na základě rozhodnutí soudu musel olympijskému výboru zaplatit 2,25 milionu korun za nekalou soutěž.
Pokud se tedy chcete vyhnout případnému vyplácení náhrady škody, poskytování přiměřeného zadostiučinění či bezdůvodného obohacení, našlapujte raději kolem olympijské tématiky po špičkách. Dvojnásob to platí v období od 27. ledna do 22. února 2022.
Pokud nepatříte mezi olympijské partnery, vždy se raději obraťte na Český olympijský výbor pro povolení. Tento článek má informativní a vzdělávací charakter, nejsme oficiálními olympijskými partnery.
Spoluautorka článku: Lucie Šoukalová