Tomáš Pauch: eLegal je hlavně o lidech a jejich energii

  • Datum 10. 5. 2022
13 minut čtení

Když před dvěma lety Tomáš Pauch kývl na nabídku převzít naši advokátní kancelář, nejspíš si v té době nedokázal pořádně představit, jaká jízda ho (s námi) čeká. Nastoupil v nelehké covidové době, plné změn a hledání cest pro další rozvoj a růst. Jak zpětně hodnotí toto období? Co se mu podařilo uskutečnit a co naopak ne? Jak zvládá skloubit manažerskou roli s prací advokáta? A jaké má s eLegal plány do budoucna? Nejen to, ale i něco o jeho soukromí, se dočtete v našem přátelském rozhovoru.

Tome, jsou to dva roky, co jsi převzal vedení eLegal. Jak tu dobu zpětně hodnotíš? 

Kancelář jsem převzal v březnu 2020 se spoustou plánů, které ale kvůli covidu velmi rychle vzaly za své. Přes první šok se nám podařilo stabilizovat a díky skvělým stávajícím i novým klientům postupně znovu nastartovat další růst. To byla taková první zkouška, která nás zocelila a ukázala nám, že si svoje místo na slunci zasloužíme. V týmu jsme velmi rychle našli skvělou atmosféru a energii, která je pořád základní přísadou všeho, co děláme. Z toho mám fakt radost.

eLegal vyrostla hlavně díky GDPR a marketingovému právu, na které se v té době specializovalo jen málo advokátek. Bylo tvým cílem držet tento nastavený kurz nebo jsi chtěl ve strategii něco změnit?

eLegal letos v létě oslaví už 8. narozeniny, a tak určitá evoluce je přirozená. Já osobně mám rád technologie a ICT právo obecně, takže bych byl rád, abychom se mu věnovali víc. Navíc sami klienti přichází s komplexními věcmi, které se týkají jejich podnikání. Mám tak radost, že jsme vybudovali tým právě i z právníků zkušených v obchodním právu, korporacích a transakcích, takže od původní užší specializace na marketing a osobní údaje jsme se postupně více rozkročili do všeho, co souvisí s e‑commerce a podnikáním obecně. Pořád ale máme hodně blízko ke startupům a zvládneme tak připravit různé motivační plány pro zaměstnance, nejčastěji známé pod zkratkou ESOP nebo jednat s investory v rámci všech obvyklých scénářů. 

Pokud bys mohl zmínit tři věci, na které jsi za dobu svého „šéfování“ fakt pyšný, které by to byly?

Může to znít jako klišé, ale rozhodně je to tým lidí, kteří dnes eLegal tvoří. Za ty dva roky jsme více než zdvojnásobili náš počet a když vidím kancelář plnou skvělých lidí, když to u nás bzučí jako v úle nebo když za sebe umíme zaskočit a pomoct si, tak jsem fakt pyšný. Skvělé také je, že doteď všech pět našich odchovanců – koncipientů složilo advokátní zkoušky při prvním pokusu.

Další věcí určitě je, že jsme jen loni dokázali realizovat zajímavé projekty nebo transakce v hodnotě více než sto milionů korun a velmi dobře jsme přitom obstáli i proti největším právním firmám. Dodává nám to sebevědomí do další práce.

Samozřejmě nic z toho by nedávalo smysl, pokud by nám to nevycházelo i číselně. Jsem tak moc rád, že v uplynulém roce se nám podařilo téměř zdvojnásobit náš obrat z předchozích let.

A naopak, existuje něco, na co nevzpomínáš moc s nadšením? Podělíš se o to s námi?

Těch f*ck-upů nakonec naštěstí nebylo moc. Některé věci se nám ze začátku nepovedly v kvalitě, jakou bych si přál, ale poučili jsme se z toho. Snažím se také už být otevřenější některým výdajům, protože některé investice do lidí nebo techniky jsme mohli udělat už dřív. A pořád se mi nedaří dotáhnout některé interní změny nebo nové nápady, na které bych potřeboval ještě trochu víc klidu.

eLegal se za poslední rok docela rozrostl, prozradíš, koho jsi v týmu přivítal?

Hned od začátku jsem věděl, že potřebujeme posílit senioritu a zajistit špičkové know-how pro stávající tým. Přidali se tak k nám advokáti Martina BacíkováMatěj Sýkora, kteří mají ve svých oborech ohromné zkušenosti a znají drill z velkých firem. Zároveň jsou jim ale blízké i hodnoty eLegal a výsledný mix si tak nemůžu vynachválit. Přišli k nám ale také noví studenti a koncipienti, kteří jsou pro mě zase zdrojem energie a nedovolí mi stagnovat – pokud chceme zaujmout mladé talenty, musíme jim nabídnout úplně jiné benefity, než tomu bylo dřív. Důležitá je pro nás i nová spolupráce s fulltime marketingovou manažerkou, díky které máme prostor věnovat se právu a ona se stará o to, abychom byli vidět a slyšet.

Skloubit roli CEO a advokáta musí být docela náročné. Jak to všechno zvládáš, máš nějaké pracovní tipy a triky, jak se z toho nezbláznit? 

Přepínat hlavu z klientské práce na manažerskou a zpět je asi to nejtěžší. Trnitou cestou jsem postupně došel k tomu, že bez delegace některé právní práce to už prostě nejde. Takovým mým game changerem pro organizace práce bylo pořízení si tabletu, bez kterého už neudělám ani krok. Vše si do něj píšu a mám v cloudu na jednom místě. Už žádné ztracené poznámky! 

V manažerské roli jsem hledal moudra a pomoc v různých bestsellerech sebevědomých harcovníků z velkých korporátů, ale moc mi to nesedělo a jdu spíš svou cestou. Beru si třeba inspiraci ze sportu, protože čím dál víc chápu svoji roli právě jako sportovního manažera, jehož úkolem je připravit svůj tým na co nejlepší výkon. A hodně mi v poslední době pomáhá kouč, se kterým mi ohledně leadershipu spousta věcí docvakne rychleji nebo bez zbytečných emocí. Celý tým pak jako benefit může využívat terapie od Hedepy, což je někdy taky vítaná pomoc. 

Jaké máš s eLegal plány do budoucna, kde nás vidíš třeba za 5 let?

Díky mým milovaným technologiím se my, právníci, musíme připravit na to, že velmi brzy část naší práce bude automatizovaná a klienti k nám nebudou chodit pro „smlouvy“. Musíme se přesunout opravdu od prodeje dokumentů do poskytování poradenství a samozřejmě řešení sporů. Já tomu říkám přejít od zedníků k architektům. Všechno pak musí být připravené na ještě větší digitalizaci než doteď, protože dospívající generace už nerozlišuje online a offline svět tak, jako my. Chci se taky teď co nejvíc zaměřit na koncepční rozvoj našich lidí a dál je posouvat. 

Pokud bys měl naše právní služby prodat jednou větou, jaká by to byla? 

Jsme moderní a srozumitelná one-stop-shop advokátní kancelář hlavně pro digitální podnikání. 

Co tě v advokacii baví nejvíc? Máš nějakou oblast nebo téma, které tě nikdy neomrzí?

Musím se přiznat, že právo obecně mi nepohlcuje každou vteřinu života, takže mantinely mezi prací a osobním životem stále mám. Není to tedy tak, že bych si po večerech nadšeně listoval ve sbírkách judikatury ohledně pachtovního práva. 

Královskou disciplínou pro mě jsou soudní spory, kdy je třeba problém různě dekompilovat, jednotlivě analyzovat a pak zase sestavit v rámci právní argumentace. Mám tuhle duševní potravu rád a soudní jednání jsou pak obohacující adrenalin. Člověk pak také dojde k nějakému rozuzlení, a i když s ním někdy nemusí být spokojený, má to nějakou tečku, což mi vyhovuje. Jinak si ale za svoje beru také to, aby co nejvíc lidí postupně digitalizovalo svoje aktivity a my už tak nemuseli skenovat a tisknout žádné dokumenty.

Na advokacii a mojí práci vůbec mě baví ta interakce s dalšími příběhy. Jako podnikatel vím, čím si naši klienti prochází, a každý, kdo se zkusí postavit na vlastní nohy, má můj respekt. Někdy tak s klienty na schůzkách skončíme u toho, že se bavíme o produktu už úplně mimo právní rovinu, a to mě hodně baví. 

A co tvůj osobní život? Zvládáš jej dobře vybalancovat? Existuje něco, čím se zaručeně odreaguješ a přijdeš na jiné myšlenky?

Moje skvělá žena by asi nesouhlasila, ale myslím, že by to mohlo být i horší a daří se mi i díky podpoře od týmu najít si chvíle volna. Ano, když jsme vloni den před začátkem dovolené nevěděli, kam vůbec pojedeme a neměli nic rezervované, bylo to docela dobrodružné a znovu bych to asi zažít nemusel. Ale aspoň jsem nějakou dovolenou mohl mít. 

Hodně času pak trávím za řídítky – v poslední době nejvíc za těmi motorky, kde jsem si usmyslel, že na stará kolena zkusím závodit. Tam je skvělé, že při jízdě není čas na to, aby se mi myšlenky zatoulaly k práci a jsou to pro mě vzácné chvíle, kdy všechen ten blázinec v hlavě utichne. Aspoň pár kilometrů týdně se pak snažím vyrazit na kole, kde naopak mozku dám trochu čas si všechno v klidu promyslet a utřídit

Autor článku

Lucie se nám komplet stará marketing. A protože marketingová komunikace je v naší branži hodně o obsahu, většina článků u nás na blogu proto prochází jejíma rukama.

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X