Konec paniky, pojďme k faktům. O koronaviru z pohledu cestování, překážek v práci a taky marketingu

  • Datum 28. 2. 2020
11 minut čtení

Ze všech stran nás masírují média o novém onemocnění COVID-19, které způsobuje koronavirus. Z obchodů ve velkém mizí trvanlivé potraviny, z lékáren respirátory a roušky a lidé hromadně panikaří. Jak se nás ale koronavirus vlastně dotýká v běžném životě z hlediska práva?

Máte koupenou dovolenou?

Už máte v šuplíku letenky k moři nebo lyže na střeše auta, ale obáváte se vyjet? Bude záležet na tom, kam a jak jste chtěli vyrazit a co se stane.

Jak je to u zájezdů:

Podle občanského zákoníku mají všichni čeští zákazníci, kteří si od našich cestovních kanceláří koupili zájezd, nárok na odstoupení od smlouvy bez storno poplatku, pokud je odstoupení podmíněno mimořádnými okolnostmi, které mají vliv na čerpání služeb nebo dopravu. Takové podmínky jsou podle sdělení ministerstva pro místní rozvoj splněny právě v případě Číny.

Jak jsou na tom ale jiné země? Zrušení cesty bez placení storno poplatků se může týkat i dalších zemí, kde se sice onemocnění nešíří v takovém měřítku jako v Číně, ale jen v případě, že by cesta na místo nebo samotné místo pobytu byly pod karanténním opatřením (např. izolace v podobě karantény), což teď platí třeba pro epicentra nákazy v Itálii. 

Jak je to s nakoupenými letenkami nebo jízdenkami:

Pokud jste si už koupili let nebo vlak, musíte se podívat do podmínek jednotlivých dopravců, zda je můžete bezplatně vrátit, případně na jakou část ceny máte nárok. Mnoho společností však vrácení či výměnu nakoupených letenek nebo jízdenek umožňuje.

Jak je to s proplácením storno poplatků u pojišťovny:

Každá pojišťovna má podmínky sepsané jinak a ne všechny pojišťovny mají nastavené krytí pro případné nákazy nebo epidemie. Budete se tak muset podívat do podmínek dané pojišťovny, co všechno je součástí a zda vám pojištění storna pomůže, pokud cestu zrušíte kvůli koronaviru.

Co když už jste s cestovkou na cestě a něco se semele?

Pokud se v průběhu zájezdu ocitnete v nesnázích (samozřejmě jedině v souvislosti s onemocněním nebo ochrannými opatřeními), musí vám cestovní kancelář:

  • bezplatně poskytnout pomoc,
  • informovat vás o zdravotních službách, místních úřadech a konzulární pomoci,
  • pomoci se zprostředkováním komunikace na dálku a
  • nalézt náhradní cestovní řešení.

A pokud se z dovolené z mimořádných a nevyhnutelných důvodů nemůžete vrátit tak, jak bylo v plánu, zaplatí vám cestovní kancelář nezbytné ubytování na nejvýše 3 noci

Co když vyrazíte do postižené oblasti na vlastní pěst?

Pokud odjedete do lokality, kam v současné době ministerstvem nebo WHO není doporučeno cestovat, pak nemáte nárok na poskytnutí pomoci (a nárok na pojistné plnění od pojišťovny), protože jste byli dopředu varováni. 

Koronavirus na pracovišti 

Onemocnění silně zasahuje i pracovní právo. Firmy řeší, jak naložit se zaměstnanci, kteří se vrátí třeba z Itálie nebo Rakouska. Vystrašení kolegové se pak těch navrátivších obávají a chtějí po nich, aby zůstali doma.

Pokud máte jako zaměstnanci příznaky nemoci a lékař vás uzná práce neschopnými, bude to pro Vás samozřejmě omluvená překážka v práci stejně, jako kterákoli jiná nemoc. Zaměstnavateli to ale musíte oznámit (využijte e-neschopenku - tady je o jejím zavedení více informací) a budete mít nárok na nemocenskou. 

Pokud máte jako zaměstnanci naopak kolegu, který se nedávno vrátil z Itálie, a nechcete kvůli němu chodit do práce, abyste se náhodou nenakazili, narazíte na problém. Odmítání docházet na pracoviště kvůli potenciálně rizikovému kolegovi by bylo neomluvenou absencí a zaměstnavatel by s vámi v konečném důsledku mohl okamžitě rozvázat pracovní poměr. 

Pokud jste zaměstnavatel, který se rozhodl, že rizikového (ale práce schopného) kolegu pro jistotu nebo zachování bezpečí na pracovišti “uklidí” domů, musíte počítat s tím, že se bude jednat o vaše překážky a zaměstnanci bude náležet náhrada ve výši plné průměrné mzdy.

Home-office?

Zaměstnavatel nikdy nemůže nutit zaměstnance, aby pracoval z domova, a zároveň se tak zaměstnanec ani nemůže sám rozhodnout - musí si to vždy spolu domluvit. Bude tedy záležet na tom, jak jste si sjednali podmínky v pracovní smlouvě.

Pokud máte tedy jako zaměstnavatel ve firmě strach z šíření onemocnění a chcete zaměstnance nechat pracovat z domova, musí s tím souhlasit, jinak nemusí pracovat a bude mu náležet náhrada mzdy. 

Pokud vás naopak zaměstnanci žádají o home-office, ačkoliv nejeví žádné známky nemoci, můžete je nechat pracovat doma a náležet jim bude běžná mzda nebo plat, případně odměna. Samozřejmě musí odpracovat stejnou pracovní dobu, jako by byli na pracovišti. 

Pokud chcete pomoct s tím, jak nastavit pracovní poměr zaměstnanců více flexibilně (homeoffice, volná pracovní doba, neomezená dovolená), ozvěte se nám

Co když do práce nemůžete?

Pokud by šlo do tuhého a byla by např. úplně uzavřena některá oblast, ve které jako zaměstnanec pracujete, a nemohli byste se tak do práce dostat a vykonávat svou práci, náleželo by vám 80 % výdělku. 

Pokud naopak skončíte v oficiální karanténě kvůli tomu, že se vrátíte z dovolené a máte podezřelé příznaky, musíte o tom hned informovat zaměstnavatele a zaslat mu potvrzení o nařízení karantény a poté vám bude příslušet náhrada 60 % vašeho výdělku.

Koronavirus a marketingové hrátky

Pokud alespoň trochu sledujete média nebo sociální sítě, jistě vám neunikly reakce některých brandů na virové šílenství. Některé jsou vtipné, jiné přehnané, všechny by ale měly dodržovat několik pravidel, které není špatné připomenout:

Nelžete zákazníkům

  • Rozhodně se vyvarujte lživých tvrzení, že je vyhlášena karanténa, a proto by měli zákazníci co nejrychleji vykoupit váš sklad trvanlivých potravin. 
  • Netvrdťe, že váš produkt je léčivý nebo je prevencí onemocnění, pokud k tomu nemáte studie. Reklama ve zdravotnictví má přísná pravidla. 

Nevyvolávejte paniku

  • Nepřehánějte o tom, jak závažný je virus. Od zhodnocení rizik tu jsou lékaři, ne vy.

Zapomeňte na nekalé obchodní praktiky

  • Neuvádějte vymyšlené skladové stavy (ať už že některé produkty skladem máte, nebo naopak hrozí jejich vyprodání).
  • Nezdražujte ceny produktů a služeb do astronomických částek jen proto, že po nich bude větší poptávka nebo budou v určitých situacích pro lidi nezbytné. Můžete samozřejmě reagovat na poptávku trhu, ale nesmíte zákazníky tlačit do kouta, pokud budou na některé produkty odkázáni.

 

Nejdůležitější je prevence. Nenechme se manipulovat médii, politiky nebo společnostmi a dodržujme hlavně doporučenou prevenci od lékařů.

Firmám, které se kvůli koronaviru ocitly ve svízelné situaci a potřebují právní radu, jsme se rozhodli nabídnout online konzultace zdarma. Podívejte se, s čím jsme v eLegal schopni pomoci a jak se o konzultaci přihlásit.

Štítky

Autor článku

Andrea nejčastěji píše o právních úskalích ve světě marketingu a e-commerce. Díky svým zkušenostem z obou těchto oblastí má praktický přesah a v její články vám dají konkrétní návod, který zvládnete sami aplikovat.

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • Marketingové právo
  • Právo v e-commerce

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou neprůstřelné
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X