Více povinností pro provozovatele online služeb
Evropské nařízení, o kterém se moc nemluví, v červenci přinese online službám jako Google, Seznam, Heureka nebo Zboží.cz mnoho povinností. Není tomu tak dávno, co byl Google pokutován za manipulování s výsledky vyhledávání, aniž by znevýhodněným obchodníkům sdělil, proč je vyřadil.
V samotných výsledcích vyhledávání třeba na Googlu se menší podnikatelé mnohdy na prvních stránkách ani neobjeví, nemají totiž tolik prostředků na SEO nebo PPC reklamu. Právě pomocí cenových srovnávačů ale mají možnost se více prosadit.
Nařízení o podpoře spravedlnosti a transparentnosti pro podnikatelské uživatele online zprostředkovatelských služeb nařizuje všem srovnávačům a vyhledávačům, aby měly srozumitelné a jasné podmínky, kde stanoví přesná pravidla fungování pro všechny zapojené e-shopy a jiné podnikatele.
Provozovatelé navíc budou muset v obchodních podmínkách prozradit, jak funguje algoritmus vyhledávání a popsat, jak se dá pořadí výsledků ovlivnit, pokud si za to zaplatíte. A pokud nějakého obchodníka vyloučí nebo omezí, budou mu muset do 30 dnů zaslat odůvodnění, proč tak udělali (pokud tedy obchodník neporušoval podmínky využití služeb).
Co to znamená pro provozovatele online zprostředkovatelských služeb a vyhledávačů? Rozsáhlé změny obchodních podmínek, dále jejich převedení do lidské řeči a také mnohem více administrativy při vyřizování stížností obchodníků.
Vyléčí eNeschopenka problémy zaměstnavatelů?
Od od začátku ledna zaměstnavatele čeká velká změna týkající se evidence pracovní neschopnosti jejich zaměstnanců. Digitalizace státu pokračuje zběsilým tempem, a tak více než 50 let po té, co se člověk poprvé prošel po povrchu Měsíce, budou neschopenky konečně elektronické. Připravili jsme pro zaměstnavatele shrnutí hlavních výhod, na které se mohou těšit (a doufat, že systém, jak je u nás zvykem, po svém spuštění nezkolabuje):
- zaměstnanci už nebudou zaměstnavatelům nosit příslušný díl neschopenky k odeslání na ČSSZ – ošetřující lékař Hlášení o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, resp. o jejím ukončení, vyplní elektronicky a odešle přímo na ČSSZ
- zaměstnavatelé budou od ČSSZ neprodleně dostávat do datových schránek nebo e‑mailů notifikace o vzniku, trvání nebo skončení pracovní neschopnosti jejich zaměstnanců, musí se k tomu však aktivně přihlásit a musí se jednat o zaměstnance již přihlášeného do registru pojištěnců
- zaměstnavatelé také budou prostřednictvím ePortálu ČSSZ moci nahlížet souhrnně na všechny pracovně neschopné zaměstnance a detaily jejich pracovní neschopnosti
Nemocenské tedy hradí zaměstnavatel na základě informací o pracovní neschopnosti získaných od ČSSZ. Pokud však bude pracovní neschopnost trvat déle než 14 dnů (tedy dobu, po kterou nemocenské hradí zaměstnavatel), musí naopak zaměstnavatel zaslat elektronicky ČSSZ údaje nezbytné pro výpočet nemocenského, a to vč. bankovního účtu zaměstnance. O tom, že uplyne doba 14 dnů, může zaměstnavatel opět být notifikován, pokud se k této službě přihlásí.
eNeschopenka ale nic nemění na povinnosti zaměstnance informovat svého zaměstnavatele o vzniku překážek v práci. Zaměstnanci by tedy neměli spoléhat na předání prostřednictvím ČSSZ a sami vhodným způsobem (SMSkou, e‑mailem) informovat o své pracovní neschopnosti.
Jednoznačně tedy doporučujeme všem zaměstnavatelům, aby se na ePortálu ČSSZ přihlásili k výše uvedeným notifikacím.
Zjednodušení administrativy pro firmy
Chystaná novela zákona o obchodních korporacích možná přinese dobré zprávy pro obchodní společnosti jako sročka nebo akciovky.
Věděli jste, že 95 % všech existujících firem u nás tvoří s.r.o.? Právě těm novela do začátků přináší mnoho zjednodušení:
Pokud si například zakládáte s.r.o., nebudete si už muset kvůli vkladu ve výši do 20 tisíc korun zřizovat speciální účet v bance. K tomu podle nové úpravy postačí třeba návštěva notáře, kam stejně pro notářský zápis skočit musíte.
Pokud to chcete mít úplně bez starostí, nechte to na nás, se založením s.r.o. vám pomůžeme od A do Z.
Pokud byste chtěli vypustit některé údaje ze společenské smlouvy, už nebudete potřebovat svolávat valnou hromadu, ale můžete o tom jako jednatelé rozhodnout sami. Ušetříte tak čas i peníze za notářský zápis. Týká se to však jen věcí, které souvisí se samotným založením společnosti, třeba výše a lhůt při splácení základního kapitálu.
Snad nejvýznamnější změna se dotýká akciovek, novela totiž přišla s novou koncepcí monistického systému a.s. Ruší orgán statutárního ředitele a ponechává akciové společnosti jen valnou hromadu a správní radu. Doposud totiž panovaly nejasnosti, co má na starosti statutární ředitel a co rada, podle novely by však celou společnost řídila pouze správní rada.
Reklama na zdravotnické prostředky v novém
Zákon o regulaci reklamy doposud platil jen pro léčiva. Od května mají podobná pravidla platit i pro zdravotnické prostředky. Těmi jsou třeba brýle, čočky, ortézy nebo těhotenský test, ale také například rentgen nebo magnetická rezonance.
Kromě klasických pravidel pro reklamu jako zákaz klamání spotřebitele nebo nekalé soutěže novela zavádí několik základních pravidel přímo pro zdravotnické prostředky. Jsou jimi třeba:
- zákaz doporučování od vědců, zdravotnických odborníků nebo celebrit
- náležitosti a požadavky na textaci reklamy na zdravotnický prostředek
- zákaz reklamy, která jednoznačně zaručuje klinickou účinnost prostředku
- další zákazy podobné zákazům u léčiv – např. zaměřovat reklamu na děti nebo tvrdit, že má konkrétní výrobek dané účinky a je lepší, než jiná léčba a prostředky
Největší rozruch vyvolává, stejně jako před pár lety u léčiv, i reklama, která je zaměřená na odborníky – lékaře. Nová pravidla se týkají zákazu nabízení a poskytování větších darů odborníkům v souvislosti s reklamou a poskytování ubytování a pohoštění na vědeckých kongresech. Podle návrhu tedy nebude možné na lékaře zkoušet různé formy pozorností za propagaci konkrétního zdravotního prostředku.
Chcete omrknout, zda je vaše kampaň v souladu s předpisy? Uděláme vám právní revizi.
Přísnější regulace reklamy na alkohol?
Na zpřísnění pravidel pro reklamu na alkohol se zaměřilo Ministerstvo zdravotnictví. Pod křídly resortu vzniká nový návrh, který má podle slov ministra Vojtěcha snížit nadměrné pití alkoholu a zmírnit dopady alkoholismu.
V současnosti reklama na alkohol nesmí nabádat k nestřídmému pití, spojovat alkohol se společenskými nebo sexuálními úspěchy, vyzdvihovat množství alkoholu nebo tvrdit, že má alkohol léčebné, povzbuzující nebo uklidňující účinky.
K tomu by se podle nového návrhu měla připojit pravidla jako zákaz zobrazování živých bytostí nebo jejich zpodobnění ve spojitosti s alkoholem nebo používání a napodobování hlasu veřejně známých osobností nebo postav z filmů či pořadů pro děti. Také by měl obsahovat zřetelné varování podobně jako u tabákových výrobků, že konzumace alkoholu může škodit zdraví o velikosti 20 % reklamního sdělení. Návrh je však stále na stole ministerstva a není jasná jeho podoba. O všem vás včas budeme informovat.
Posílení autorských práv tvůrců
Nejspíš už v září se dočkáme novely autorského zákona, která reaguje na tzv. autorskoprávní směrnici.
Novinky se dotknou hlavně provozovatelů online platforem, které veřejně pracují s autorskými díly (videa, fotky, grafiky…) nebo novinářů. Posílí se práva tvůrců a nám ostatním, kteří s jejich výstupy pracujeme, přibude pár administrativních povinností. Na konkrétní podobu si ale ještě chvíli počkáme.
Všechno o chystané autorskoprávní směrnici najdete tady.
Konec vysokým poplatkům za změnu operátora
Plánujete změnit mobilního operátora? Tak počkejte do dubna.
Pokud jste měli doposud jako zákazníci smlouvu na dobu určitou a předčasně ji ukončili, mohli jste od operátora dostat pokutu až 20 % částky za zbývající měsíční platby.
Podle nových pravidel zákona o elektronických komunikacích nebudou moci operátoři za přechod ke konkurenci žádat vůbec žádné poplatky, pokud smlouvu máte aspoň 3 měsíce. Pod 3 měsíce vám operátoři mohou naúčtovat pokutu jen 5 %.
Operátor navíc bude mít už jen 2 dny na to, aby vaše číslo převedl. To je docela fajn pokrok proti předchozím deseti.
Novela zavádí i tzv. one-stop shop. Díky tomu při přechodu k jinému operátorovi nemusíte vůbec komunikovat s tím předchozím, celou administraci s ním vyřídí váš nový operátor.
Další novinky, které stojí za zmínku
V květnu se spustí další vlna EET, zasáhne tentokrát řemeslníky, lékaře, advokáty nebo zemědělce. Jako kompenzaci si budeme v letních dnech moct dát levnější pivo nebo se ostříhat za méně peněz. Dočkáme se totiž snížení sazby DPH u vybraných služeb na 10 %.
Netrpělivě také čekáme na to, jestli se poslancům podaří opravit nedostatek znovuzavedení předkupního práva u prodeje spoluvlastnického podílu. Novela by měla odstranit povinnost vyzvat všechny spoluvlastníky garážových hal, pokud se například s bytem převádí i garážové stání.
Do sněmovny míří návrh zákona o digitální dani. Ten má zavést 7% digitální daň pro giganty jako Facebook nebo Google, dani by podléhaly internetové firmy s globálním obratem nad 750 milionů EUR a které budou mít na českém území roční obrat za uskutečněné zdanitelné služby minimálně 100 milionů Kč. Nejde o daň ze zisku, základ daně se bude počítat z tržeb za online služby, které firmy poskytly českým uživatelům v jednom zdaňovacím období. To by v budoucnu určitě mohlo přinést problémy a neshody mezi samotnými giganty a finančním úřadem.
Sněmovnu dále čeká další návrh – tentokrát novela zákoníku práce. Ta má zavést nová pravidla pro výpočet dovolené, sdílená pracovní místa a upřesnit podmínky vysílání pracovníků do zemí Evropské unie. Dovolená by se měla poskytovat za odpracovanou dobu (nikoliv dny, jak je tomu teď) a spojovala by se s týdenní pracovní dobou. Pomůže tak i zaměstnancům se sníženým úvazkem a neměla by se krátit za omluvenou nepřítomnost v práci. Od roku 2021 bychom pak mohli dostat jasnou podobu tzv. sdílených míst, která umožňují více pracovníkům s kratším úvazkem sdílet jednu pozici. Ministerstvo práce chce motivovat zaměstnavatele dotacemi k zřizování těchto sdílených míst a zlepšit tak zaměstnávání čerstvých matek a seniorů.
A nakonec novela daňového řádu, která zavádí online finanční úřad, díky kterému mají poplatníci možnost řešit vše s finančákem z domova. Systém nazvaný jako moje DANĚ má být podobný internetovému bankovnictví. Druhou významnou změnou je zavedení zálohy na daňový odpočet, která má zabránit, aby nám stát zadržoval nadměrný odpočet na DPH v plné výši, ačkoliv třeba prověřuje jen daleko menší část. Nemilým překvapením je naopak prodloužení lhůty pro vrácení odpočtu DPH z 30 na 45 dnů kvůli zavedení záloh na daňový odpočet.
Prozatím nejasný termín má tzv. tlačítková novela, která změní objednávkový proces v e‑shopech. Co se v e‑commerce konkrétně změní, sepsala přehledně Bětka Kokešová v článku Jak změní tlačítková novela objednávání v e‑shopech.
Zajímá vás více? Nechte nám svůj e‑mail a my vám jednou měsíčně pošleme praktické návody, rady a právní novinky.