Přichází velké změny pro e‑shopy a online platformy. Co nás v roce 2023 čeká?

  • Datum 30. 11. 2022

A je to tady – mění se pravidla hry pro všechny e‑shopaře. Dlouho očekávaná novela zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku je už vyhlášena ve Sbírce zákonů, a podle nových pravidel se tak budeme muset řídit už od 6. ledna 2023. Načasování není úplně ideální, a proto raději na nic nečekejte a pusťte se do příprav již nyní, ať toho nemáte mezi svátky nad hlavu. 

V tomto článku se zaměříme na všechny významné oblasti, které novela upravuje pro B2C zákazníky a dotknou se tedy každého e‑shopaře, který prodává své zboží nebo služby koncovým spotřebitelům. 

Nová pravidla pro výpočet slev u zboží

Nové nastavování slev je jednou z nejvíce diskutovaných oblastí mezi e‑shopaři. Novela si totiž klade za cíl učinit přítrž nereálným slevám, které známe hlavně z období Black Friday. Některé e‑shopy mají v oblibě uměle nadsadit cenu „před slevou“ jen proto, aby mohly napsat, že je sleva opravdu vysoká. Když se ale podíváme, za jakou cenu produkt běžně prodávají, zjistíme, že reálná sleva vůbec nebyla 90 %, ale třeba jen 10 %.

Nová pravidla o slevách se nevztahují na služby a digitální obsah, ale pouze na zboží s výjimkou zboží s krátkou trvanlivostí, jako jsou například potraviny nebo květiny.

Jednorázová sleva

Jako cena „před slevou“ bude muset být nově uvedená nejnižší cena, za kterou se zboží prodávalo za posledních 30 dnů.

Pokud jste zboží prodávali 1. listopadu za 900 Kč, 10. listopadu za 1 000 Kč a 29. listopadu za 1 200 Kč a 30. listopadu chcete udělat slevovou akci, jako původní cenu před slevou musíte uvést 900 Kč z 1. listopadu. Je to totiž nejnižší cena, za kterou jste zboží za posledních 30 dnů prodávali.

Postupné zvyšování slevy

Pravidlo má jednu výjimku, a to když budete slevu zvyšovat postupně.

Pokud jste zboží prodávali 1. listopadu za 900 Kč, 10. listopadu uvedli slevu 10 % a zboží prodávali za 810 Kč a teď chcete vypočítat další slevu, můžete jako původní cenu před slevou uvést původních 900 Kč. Je ale důležité, že zlevnění zboží mezitím musí být uvedeno jako sleva.

Co když nebudete zvyšovat slevu postupně?

Pokud byste zboží prodávali 1. listopadu za 900 Kč, pak uvedli 10. listopadu slevu 10 % a zboží prodávali se slevou za 810 Kč a následně 15. listopadu cenu zvýšili na 950 Kč a teď chtěli zboží znovu zlevnit, musí být jako původní cena před slevou uvedena částka 810 Kč.

Slevové akce bude tedy třeba lépe plánovat a také se vyplatí dělat dlouhodobější akce než jen několikadenní. Ceny v čase jste navíc povinni si ukládat (podle zákona o cenách musíte vést evidenci o cenách uplatňovaných při prodeji), abyste prokázali, že jste nová pravidla dodržovali. 

Co hrozí?

Těm, kteří pravidla pro výpočet slev nedodrží, hrozí pokuta od ČOI až do 5 milionů korun.

Je potřeba upravit všeobecné obchodní podmínky (VOP)?

Ne.

Reklamace

V oblasti reklamací a záruk přináší novela podnikatelům další povinnosti a novinky, které pro ně bohužel nejsou úplně výhodné. 

Nevýhodná šestiměsíční doba se prodlužuje na rok

Ačkoliv stále platí, že zákazník může zboží reklamovat do dvou let od převzetí, mění se zde doba pro tzv. domněnku vady zboží

Doposud se počítalo s tím, že pokud zákazník zboží reklamoval v prvních šesti měsících, e‑shop zboží už takto vadné zákazníkovi prodal. A dokázat, že tomu tak nebylo, pak musel e‑shop (třeba že zákazník zboží sám poškodil). Což je samozřejmě vždy komplikace. 

Tato nevýhodná 6měsíční doba se nyní prodlužuje na jeden rok od převzetí zboží. Pokud se na vás tedy po deseti měsících obrátí zákazník s tím, že se mu rozbila myčka, museli byste přesně prokázat, zda a jak zákazník myčku poškodil. A to bohužel většinou neprokážete. 

Za co nově zákazníkovi odpovídáte?

Doposud jste například byli odpovědní za to, že zboží bude mít takové vlastnosti, jaké jste slíbili. Pokud tedy prodáváte kožené brašny se třemi vnitřními kapsami, může zákazník reklamovat zásilku, ve které sice najde brašnu se třemi vnitřními kapsami, ale není kožená, ale koženková. Zkrátka jste nedodrželi, co jste slíbili ohledně vlastností brašny.

K tomuto požadavku nově přibývají např. tyto:

  • zboží musí odpovídat obvyklým vlastnostem stejného druhu (to se bude týkat hlavně funkčnosti a životnosti zboží) – odpovídat musí vlastnostem, které může zákazník rozumně očekávat (mimo jiné i s ohledem na to, co o vašem zboží veřejně prohlásíte vy nebo váš dodavatel ze stejného obchodního řetězce),
  • zákazník musí dostat se zbožím i příslušenství, obal návod (návod stačí zaslat spotřebiteli jen e‑mailem, leda by si vyloženě vyžádal návod papírový),
  • zboží musí odpovídat popisu zboží z hlediska jeho funkčnosti či kompatibility (to se bude týkat hlavně elektroniky).

Nově také odpovídáte za vady i v případě, že zákazníkovi dodáte nesprávný návod nebo návod s chybami, podle kterého si zákazník zboží nesprávně smontuje nebo nainstaluje.

Sliby v reklamě platí

Tady zbystřete. Po novu totiž odpovídáte také za jakékoliv prohlášení v reklamě nebo na zboží

Pokud do reklamního letáku napíšete, že jsou hodinky vodotěsné, ale ve skutečnosti je na e‑shopu prodáváte jako voděodolné, pak má zákazník nárok je reklamovat, když mu přestanou fungovat, protože s nimi uplaval pět bazénů. On se totiž v letáku dočetl, že jsou vodotěsné, a mají tak vydržet i potápěčský kurz. 

Dejte si tedy pozor, jaké informace předáváte svým markeťákům na sociální sítě, do newsletterů nebo jiných reklamních materiálů. Pokud reklama slíbí víc, než co produkt umí, zákazník to bude moci reklamovat. Samozřejmě jen pokud provedl objednávku v době, kdy tato informace byla dostupná. 

V případě, že by zákazník reklamoval zboží kvůli veřejnému prohlášení např. vašeho dodavatele (viz výše), můžete se bránit třeba tím, že jste si nebyli takového prohlášení vědomi nebo že to na zákazníkovo rozhodnutí o koupi nemohlo mít vliv.

Zjednodušení systému, co může zákazník chtít

Pozitivní změnou v našich předpisech je zjednodušení systému nároků zákazníka, který zboží reklamuje. Všechny pojmy vám budou jistě dobře známé, novela nám jednotlivé nároky akorát trochu přeskládala a upřesnila. Na vyřízení reklamace máte stále 30 dní.

Nový postup pro vyřízení reklamace

  1. Zákazník reklamuje rozbitou pračku a může si vybrat, zda ji bude chtít opravit nebo dodat novou. Pokud bude reklamace oprávněná, měli byste jako e‑shopař volbě zákazníka vyhovět. 
  2. To ale neplatí, pokud pro vás bude jedna varianta příliš nákladná nebo úplně nemožná. Pokud tedy např. pračku už nemáte skladem a půjde opravit, nemusíte zákazníkovi dodat novou, ačkoliv o to bude žádat.
  3. Pokud pro vás budou oba tyto způsoby vyřízení příliš nákladné nebo úplně nemožné (tzn. nezvládnete dodat novou pračku ani ji opravit), může zákazník žádat slevu a v případě významné vady i odstoupit od smlouvy. Při odstoupení od smlouvy vám zboží vrátí a vy mu vrátíte celou částku zpět. 

Nově odpovídáte i za vady softwaru

Pokud prodáváte elektroniku nebo jiná zařízení, na kterých běží operační systémy a podobné softwary, pak odpovídáte i za to, že tento digitální obsah bude bezproblémově dva roky fungovat a bude se po tuto dobu i aktualizovat. A nezáleží na tom, že si zákazník software nainstaluje až doma. 

Pokud si u vás tedy zákazník koupí notebook a za pár měsíců zjistí, že mu kvůli nefunkční aktualizaci operační systém zatěžuje hardware počítače, budete muset software opravit. 

Této odpovědnosti se vyhnete pouze tehdy, pokud předem dáte zákazníkovi jasně vědět, že zboží poskytujete samostatně bez softwaru a aktualizací. Tato informace by neměla být schovaná v obchodních podmínkách ani v patičce webu. Spotřebitel by s ní měl nejlépe souhlasit v checkboxu v průběhu objednávkového procesu, abyste měli důkaz, že takovou informaci opravdu dostal. 

Co hrozí?

V případě, že nebudete nová pravidla pro reklamace dodržovat, hrozí vám pokuta od ČOI až do 5 milionů korun.

Je potřeba upravit VOP?

Ano. Pokud máte reklamační řád odděleně od obchodních podmínek, úpravy bude vyžadovat hlavně ten. Reklamační řád ale může být i součástí obchodních podmínek, zpravidla to tak bývá jednodušší. 

Odstoupení od smlouvy

Stejně jako doposud platí, že zákazník může při nákupu na e‑shopu do 14 dnů odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Zboží vám pak vrátí a vy mu vrátíte peníze. 

Zákazník může toto odstoupení provést jakýmkoliv jednoznačným prohlášením, takže vám může o odstoupení napsat či zavolat. Nesmíte ho omezit tím, že mu přikážete, že to lze udělat pouze v online formuláři nebo pouze poštou. 

Dobré zprávy

Pozitivní změna, kterou e‑shopům novela nadělila, se týká stavu vráceného zboží. Do našich zákonů se konečně dostala formulace, podle které budete moci zákazníkovi ve finále vrátit míň peněz, pokud zboží nevrátí ve stavu, v jakém by ho vrátil, kdyby ho zkoušel v obchodě. 

Uveďme si na pár příkladech, co to znamená: 

  • zákazník by neměl odstřihávat cedulky (to by v obchodě neudělal),
  • zákazník by neměl zkoušet spotřebiče tak, že by jejich použití zanechávalo stopy,
  • zákazník nemůže konfigurovat software na počítači (náklady na resetování takového zařízení by snížily hodnotu zboží). 

Pokud navíc třeba ke kosmetice přiložíte tester, musí zákazníkovi stačit tento tester, aniž by otevíral obal produktu.

Neznamená to tedy, že by u těchto produktů zákazník nemohl odstoupit od smlouvy. Ale pokud zboží použije nad rámec běžného vyzkoušení v obchodě, pak mu můžete vrátit méně peněz.

Úprava obchodních podmínek

Mění se také formulace některých důvodů pro nemožnost odstoupení od smlouvy. Pokud tedy máte v obchodních podmínkách přesně opsaná ustanovení aktuálního zákona, budete je muset přepsat. Změny bude třeba provést i pokud poskytujete svým zákazníkům jakékoliv služby, které splníte ještě předtím, než 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy uběhne, anebo pokud prodáváte třeba digitální obsah.

Zapečetěný obal

Například u zboží, které není možné vrátit z hygienických důvodů, jako je zubní kartáček nebo hygienické potřeby, bude muset být zapečetěný obal. To samé platí pro Cdčka nebo DVDčka či jiné nahrávky a počítačové programy. Zákazník totiž může odstoupit od smlouvy pouze v okamžiku, kdy je zapečetěný obal neporušený.

Pozor na záruky

Marketingový tahák, který zákon už nějaký ten rok nazývá záruka za jakost. Je to případ, kdy se jako e‑shop sami nad rámec zákona rozhodnete poskytnout zákazníkovi ještě nějakou dobu navíc, kdy garantujete, že si zboží zachová určité vlastnosti

Typickým příkladem bude reklamní leták nebo banner na e‑shopu, který hlásá garanci na zboží na 4 roky. E‑shop se zkrátka rozhodl, že nad rámec klasických dvou let přidá ještě dva roky navíc, kdy si můžete stěžovat, že vám zboží nefunguje.

Povinnost vystavit záruční list

Nejpozději se zbožím budete muset zákazníkovi vydat záruční list. Zákazník totiž u sebe musí mít důkaz o tom, že jste mu záruku poskytli.

Záruční list je dokument, který srozumitelně popíše:

  • že kromě záruky má zákazník ještě možnost zboží klasicky reklamovat (viz výše),
  • o jakou věc (zboží) se jedná, 
  • kontaktní informace e‑shopu,
  • popis procesu, jak se záruka bude vyřizovat, a
  • na co přesně se záruka vztahuje a jaké jsou její podmínky (např. kdo hradí dopravné).

Dobrou zprávou je, že zákon umožňuje, abyste vydali zákazníkovi záruční list i elektronicky. To ale musíte udělat tak, aby se obsah nemohl měnit. Zákazníkovi tak nemůžete poslat odkaz na webovou stránku, kde jsou informace o záruce napsané, protože ta změnit jde. Nejfunkčnějším řešením proto bude poslat záruční list spotřebiteli e‑mailem formou PDF

Co hrozí?

Pokud nebudete nová pravidla pro záruky dodržovat, hrozí vám pokuta od ČOI až do výše 5 milionů korun.

Je potřeba upravit VOP?

Ano. Opět platí, že pokud máte reklamační či záruční podmínky, upravovat budete ty. 

Personalizované ceny

Novela si posvítila také na personalizaci cen, které nejčastěji používají třeba aerolinky. Jejich běžnou praxí je to, že čím víckrát na web přijdete, tím dražší cenu letenky vám zobrazí. Na e‑shopu totiž mají nastavený algoritmus podle chování návštěvníka, který vás má „motivovat“ si letenku co nejdříve koupit. 

S novelou se ale nemusíte s personalizovanými cenami rozloučit. Vaší novou povinností bude o tom, že ceny upravujete „na míru“ zákazníkovi, transparentně informovat. Informace v obchodních podmínkách v tomto případě nebude stačit, je třeba o tom, že ceny upravujete na míru, dát zákazníkovi vědět ideálně v průběhu objednávkového procesu.

U personalizovaných slev navíc nesmíte zapomenout na ochranu osobních údajů. Proces totiž musíte mít popsaný také v zásadách zpracování osobních údajů a počítat s ním musí i cookie lišta.

Co hrozí?

Ten, kdo nebude transparentně o personalizovaných cenách informovat, může dostat od ČOI pokutu až do výše 5 milionů korun. 

Je potřeba upravit VOP?

Ne, ale je třeba upravit objednávkový proces. K tomu byste proces navíc měli mít už dávno upravený v zásadách ochrany osobních údajů. 

Recenze

Novela se soustředí také na falešné uživatelské recenze a hodnocení. Vaší novou povinností je uvést v prostoru u recenzí, zda své recenze ověřujete. Ověřená recenze je taková, která pochází od zákazníka, který věc opravdu koupil nebo použil. Už dnes je běžnou praxí, že recenzi může zákazník udělit jen v návaznosti na e‑mail, který mu po nákupu pošlete. 

Vždy doporučujeme zveřejňovat jen ověřené recenze od zákazníků, kteří vaše zboží nebo služby opravdu koupili nebo použili. Pokud ale z nějakého důvodu není ve vašich silách ani možnostech recenzi ověřit, je třeba o tom zákazníka informovat, třeba textem „recenze není ověřená a nemusí pocházet od našeho zákazníka“.

Pokud navíc zveřejňujete recenze, kdy jste jejím autorům za sepsání zaplatili nebo poskytli jinou protihodnotu, je vaší povinností o tom zákazníka také informovat, například tím, že tyto recenze označíte jako „placené“ či „sponzorované“.

Jaké přináší novela zákazy?

  • Nesmíte tvrdit, že jsou vaše recenze ověřené, ačkoliv nejsou.
  • Nesmíte zveřejňovat falešné recenze nebo hodnocení. 
  • Nesmíte zadávat nikomu jinému, aby pro vás falešné recenze zajistil.
  • Nesmíte zkreslovat recenze s cílem propagovat produkty, a to ani na sociálních sítích (např. promazávat hodnocení na Facebooku). 

Co hrozí?

V případě, kdy byste s recenzemi nějakým způsobem manipulovali nebo zveřejňovali falešné recenze, můžete dostat od ČOI pokutu až do výše 5 milionů korun.

Je potřeba upravit VOP?

Ne. Bude potřeba upravit hlavně texty u recenzí, a to informací, zda a jak recenze ověřujete.

Tlačítková novela

O „tlačítkové novele“ už jste něco zaslechli nebo jste možná četli náš dřívější článek. Vedle samotné textace tlačítka má podle novely e‑shop také povinnost zajistit, že je zákazníkovi při objednávce skutečně jasné, zda je jeho objednávka závazná, a že se ji tedy jejím odesláním zavazuje zaplatit. 

Na objednávacím procesu se nic nemění a zůstávají stále dvě cesty:

1. Nabídka zboží v e‑shopu je závazná

  • E-shop nabízí zboží a pokud jej zákazník objedná a objednávka e‑shopu dorazí, pak mají uzavřenou smlouvu. Zákazník tak musí zaplatit cenu za zboží a e‑shop zase zboží dodat. Toto základní nastavení vyplývá ze zákona.

2. Nabídka zboží v e‑shopu není závazná

  • Uzavření smlouvy je možné odložit až na moment, kdy e‑shop zákazníkovi jeho objednávku potvrdí. Toto nastavení je ale nutné upravit v obchodních podmínkách. 

Zákazníka musíte o tom, že je vaše nabídka závazná (první scénář), včas a srozumitelně informovat, a to před finálním odesláním objednávky. Nově je zapotřebí, aby i na objednávkovém tlačítku nebo bezprostředně v jeho okolí zazněl text „Objednávka zavazující k platbě“ či podobně srozumitelná formulace jako je třeba „kupte nyní“, „zaplaťte nyní“ nebo „potvrďte nákup“. Podle doporučení z EU naopak nestačí text na tlačítku „potvrďte“, „zaregistrujte se“ nebo „objednejte nyní“. Z textu musí jasně vyplývat, že jde o nákup, za který musí spotřebitel zaplatit.

Jestli ale nechcete, aby objednávka byla závazná (druhý scénář), pak i v tomto případě velmi doporučujeme, abyste o tom v rámci objednávkového procesu zákazníka, kdy je zavázán k platbě, srozumitelně informovali. Především byste v případě tohoto scénáře měli upravit i obchodní podmínky. Jinak na vás automaticky dopadá scénář první a spolu s tím i riziko sankcí za nesplnění nových povinností.

Co hrozí?

Pokud jako e‑shop nesplníte povinnost řádně zákazníka informovat o závaznosti jeho objednávky a neupravíte i znění tlačítka, pak je smlouva s ním neplatná, ledaže zákazník projeví zájem, aby platná byla. Navíc vám hrozí i pokuta od ČOI až do výše 5 milionů korun.

Je potřeba upravit VOP?

Ano, v případě nezávazné objednávky (druhý scénář). I v případě první varianty ale doporučujeme do obchodních podmínek doplnit, že se zákazník objednávkou zavazuje k platbě. 

Kvalita výrobků

Zákaz dvojí kvality potravin už na trhu máme. Novela nyní rozšiřuje zákaz na veškeré výrobky, které zákazníkovi nabízíte (nejčastěji se bude jednat o kosmetiku nebo elektroniku). Znamená to tedy, že začne platit jedna kvalita pro výrobky vyrobené v rámci Evropské unie, které jsou určené pro evropský trh. 

Pokud prodáváte zboží, které je dostupné alespoň ve dvou dalších členských státech Evropské unie, nesmíte ho prodávat jako totožné zboží s tímto zahraničním, pokud má jiné složení nebo vlastnosti. Nebude tedy již možné, aby jeden výrobce vyráběl pod stejným označením nebo ochrannou známkou výrobek, který má rozdílné složení.

Dvojí kvalitu zařazuje novela mezi klamavé obchodní praktiky. O klamavé jednání se bude jednat, pokud budou tedy splněny tyto podmínky:

  • jedná se o jakýkoliv výrobek,
  • tento výrobek je totožný s výrobkem uvedeným na trh v nejméně dvou dalších členských státech EU,
  • výrobek se podstatně odlišuje svým složením nebo znaky,
  • odlišnost není nijak odůvodněna (chybí oprávněné nebo objektivní skutečnosti).

Existují výjimky

Z posledního bodu vyplývá, že pokud prokážete, že existuje pádný důvod pro prodej výrobku, který se svým složením liší, pak se nejedná o přestupek. Mezi takové důvody patří: 

  • dostupnost nebo sezónnost surovin,
  • dobrovolné strategie vedoucí ke zlepšení zdravotního stavu populace,
  • zvláštní vnitrostátní úprava. 

Rozdíly u potravin musíte komunikovat

V případě potravin navíc musíte zákazníka dostatečně informovat o odlišném složení nebo vlastnostech výrobku. Pokud byste tuto oznamovací povinnost nedodrželi, tak by se jednalo o dvojí kvalitu i přes naplnění podmínky rozdílnosti výrobků a dopouštěli byste se přestupku. 

Dle Státní zemědělské a potravinářské inspekce, která dohlíží na dodržování zákazu dvojí kvality potravin, je spotřebitel dostatečně informován, pokud uvedete na obalu formulaci ve smyslu: „Množství cukru se v jednotlivých členských státech Evropské unie liší z důvodu zavádění upravené receptury.“ 

Za alternativní způsoby, jak můžete spotřebitele na rozdíly upozornit, je odlišný obal, označení, barva, grafika nebo marketing. Důležité přitom je, aby byly informace snadno a přímo dostupné, ať už v provozovně maloobchodníka, na internetových stránkách produktu (které budou přístupné např. naskenováním QR kódu na obalu) nebo v reklamě na produkt. 

Existuje nějaké řešení?

Nabízí se dvě řešení, jak se s novou právní úpravou vypořádat – buď začnete prodávat výrobky totožné kvality ve všech zemích, nebo, pokud můžete využít některou z výjimek, změníte obal a v případě potravin budete zákazníka o rozdílech dostatečně informovat. 

Do vyčerpání zásob navíc můžete prodávat ty výrobky, které jste uvedli na trh před nabytím účinnosti novely a které jsou v souladu s dosavadní právní úpravou.

Co hrozí?

V případě, že porušíte zákaz dvojí kvality výrobku, dopouštíte se přestupku, za který vám hrozí pokuta až do výše 5 milionů Kč. U potravin jsou však sankce ještě přísnější, tam můžete dostat pokutu až do výše 50 milionů Kč. 

Je potřeba upravit VOP?

Ne.

Nekalé obchodní praktiky

Na závěr je důležité upozornit, že kvůli nové právní úpravě má zákazník právo odstoupit od smlouvy do 90 dnů v případě, že bude vystaven nekalé obchodní praktice. Případně může požadovat přiměřenou slevu, která bude odpovídat povaze a závažnosti nekalé obchodní praktiky.

Dokazovat, že se nejedná o nekalou obchodní praktiku, budete muset vy jako prodávající. Pokud tedy trochu mlžíte o vlastnostech produktu, výpočtu slevy nebo záměrně zastíráte jakékoliv skutečnosti, které by si zákazník mohl vyložit jako klamavé, raději si všechno dejte do pořádku.

Rozšíření seznamu nekalých obchodních praktik

Mezi nové nekalé obchodní praktiky také patří:

  • praktiky týkající se falešných recenzí a hodnocení (viz výše),
  • praktiky týkající se přeprodeje vstupenek (pokud obchodník prodává spotřebitelům vstupenky, které získal na základě využití automatizovaných prostředků s cílem obejít stanovené limity pro počet vstupenek, které může zakoupit jedna osoba, nebo jakákoli jiná pravidla použitelná pro nákup vstupenek),
  • nekalé praktiky vyhledávačů (pokud vyhledávač poskytuje výsledky vyhledávání v reakci na dotaz spotřebitele při on-line vyhledávání bez jasného uvedení placené reklamy nebo platby za účelem dosažení lepšího pořadí výrobku nebo služby v rámci výsledků vyhledávání).

Nejste v tom sami

Je toho opravdu hodně, co si jako e‑shopař musíte v souvislosti se spotřebitelskou novelou pohlídat. Navíc v docela šibeničních termínech. Abychom vám situaci alespoň trochu usnadnili, připravili jsme pro vás praktický checklist, díky kterému si ověříte, zda vaše interní procesy, obchodní podmínky a váš web v odpovídá schváleným změnám.

A pokud na to nechcete být sami a chcete mít jistotu, že budete mít všechno právně správně, ozvěte se nám a my pro vás připravíme Praktický manuál změn na míru vašemu byznysu nebo vám uděláme Právní revizi vašich obchodních podmínek a reklamačního řádu a vy tak budete mít alespoň dostatek kapacit věnovat se naplno nadcházejícímu vánočnímu šílenství. 

Spoluautorky článku: Andrea Voříšková, Alžběta Kokešová




Štítky

Autor článku

Karolína píše nejčastěji rady a tipy pro začínající i zkušenené podnikatele. Díky svým zkušenostem z oblasti obchodního práva a zálibě v psaní textů dokáže každý článek napsat srozumitelně tak, abyste se ve svých povinnostech dokázali orientovat a stále byli v obraze.

Specializace:

  • Autorská práva a duševní vlastnictví
  • Korporátní & obchodní právo, M&A

Potřebujete tomuto tématu rozumět víc? Přijďte na školení

Stavíme mosty mezi právem
a realitou vašeho podnikání

Vaše smlouvy budou špičkové
a srozumitelné

Máme praktický přesah a myslíme
na všechny situace

Věci řešíme bez průtahů a
zbytečné omáčky okolo

Předem víte, kolik
a za co platíte

Buďte v obraze. Jednou za měsíc vám pošleme všechno, co potřebujete vědět, abyste se nedostali do maléru.

E-mail není zadán ve správném formátu (např. vasemail@email.com). X